بلاگ

آشنایی با انواع دستگاه اسپرسوساز

آشنایی با انواع دستگاه اسپرسوساز، در این مطلب قصد داریم شما را با انواع دستگاه اسپرسوساز آشنا کنیم. همانطور که می‌دانید قهوه اسپرسو اصطلاحی است برای روش تهیه یک نوع قهوه. به عصاره و کنسانتره قهوه که با فشار زیاد از لایه‌های فیلتر عبور داده می‌شود، قهوه اسپرسو می‌گویند. در بخش بالایی این نوع از قهوه معمولاً لایه‌ای بصورت کرم تشکیل می‌شود که به آن اصطلاحاً فوم قهوه می‌گویند. باید به این نکته اشاره کرد، برای اینکه بتوانید تشخیص دهید یک قهوه اسپرسو به درستی آماده شده است یا خیر، باید به کرم تشکیل شده روی آن توجه کنید. کیفیت کرم نشان‌دهنده تازگی قهوه و مهارت باریستا است.

اما برای تهیه قهوه اسپرسو روش‌ها و دستگاه‌های مختلفی وجود دارد. همانطور که در بالا گفته شد، برای تولید قهوه اسپرسو، نیاز به ایجاد فشار بالا برای استخراج شات عالی اسپرسو است. برای ایجاد این فشار روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی این روش‌ها و دستگاه‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

موکاپات (Stovetop Espresso Makers)

اولین روشی که به آن خواهیم پرداخت، استفاده از موکاپات است. برای تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات، نیاز به شعله گاز و مقداری آب است. موکوپات از دو قسمت تشکیل شده است. ابتدا محفظه پایینی موکاپات را با آب پر می‌کنیم و سپس بر روی شعله قرار می‌دهیم. زمانی که آب موجود در دستگاه به جوش می‌آید، بخارات ایجاد شده از لایه‌ای از قهوه که بصورت آسیاب شده در فیلتر دستگاه شارژ شده است عبور می‌کند و به سمت بالا حرکت می‌کند. در قسمت بالایی موکوپات، یک لوله کوچکی وجود دارد که بخارات عبور داده شده از قهوه را وارد محفظه بالایی می‌کند و بصورت مایع در این محفظه جمع می‌شود. به این صورت قهوه اسپرسو شما آماده می‌شود.

اما همانطور که قبلا ذکر شد، شرط تهیه اسپرسو عالی و خوب، ایجاد فشار بالا است. در این دستگاه فشاری که در دستگاه‌های اسپرسوساز وجود دارد تولید نمی‌شود در نتیجه محصولی که از این دستگاه حاصل می‌شود، کیفیت بالایی نخواهد داشت. بسیاری از علاقه‌مندان و طرفداران قهوه، این دستگاه را بیشتر یک قهوه‌ساز با قابلیت آماده‌سازی قهوه‌ای غنی می‌دانند نه یک اسپرسوساز. همچنین در موکوپات، آب به جوش می‌آید اما در دستگاه اسپرسوساز آب به جوش نمی‌آید. وقتی دمای دم قهوه بالاتر می‌رود باعث می‌شود کمی قهوه پخته شود و طعم سوخته به خود بگیرد.

دستگاه اسپرسوساز دستی (Manual Espresso Makers)

اسپرسوساز دستی، دستگاهی است که در آن شما باید آب را جداگانه گرم کنید و سپس به دستگاه اضافه کنید. همچنین برای تأمین فشار مورد نیاز تهیه اسپرسو، شما باید با استفاده از اهرم دستگاه، قهوه آسیاب شده را فشرده کنید و آب گرم را با فشار از درون قهوه آسیاب شده عبور دهید. مهم‌ترین نکته‌ای که در استفاده از این دستگاه باید به آن توجه کنید، اعمال فشار ثابت و یکنواخت است. در نتیجه کار کردن با این نوع دستگاه‌ها برای افراد تازه کار می‌تواند کمی دشوار و ناپسند باشد.

دستگاه اسپرسوساز نیمه‌اتوماتیک

برای اینکه بتوان فشار یکنواخت و یکسانی را تهیه کرد، دستگاه‌های نیمه اتوماتیک اختراع شدند. در این نوع از دستگاه‌های اسپرسوساز، فشار لازم برای تهیه اسپرسو توسط یک پمپ ویژه تأمین می‌شود. در این روش، فشار بصورت اتوماتیک و یکنواخت به قهوه آسیاب شده اعمال می‌شود، اما در این روش نیز شما خود باید قهوه را بصورت دستی آسیاب کنید. برای رفع این مشکل، دستگاه‌های تمام اتوماتیک وارد بازار شدند.

دستگاه اسپرسوساز تمام‌اتوماتیک

دستگاه اسپرسوساز اتوماتیک، همه فن حریف است! خود این دستگاه دانه‌های قهوه را آسیاب می‎‌کند، قهوه را فشرده و به اصطلاح کمپرس می‌کند و در نهایت با فشار یکنواخت و ثابتی، آب گرم را از داخل قهوه آسیاب شده عبور می‌دهد. در این نوع از دستگاه‌ها تنها کاری که شما باید انجام دهید، شارژ کردن و ریختن دانه‌های قهوه داخل قیف دستگاه است.

برخی از دستگاه‌های اسپرسوساز، علاوه بر موارد بالا، قابلیت دیگری نیز دارند. این دستگاه‌ها مجهز به فوم‌ساز شیر توکار نیز هستند و شما می‌توانید تنها با فشردن یک دکمه، کاپوچینو درست کنید. اما به این نکته باید اشاره کنیم که طعمی که اسپرسو تولید شده از دستگاه نیمه اتوماتیک می‌دهد به مراتب اصیل‌تر و بهتر از دستگاه‌های تمام اتوماتیک است.

دستگاه اسپرسوساز کپسولی از نوع یک‌نفره

دسته آخری که از دستگاه‌های اسپرسوساز به آن خواهیم پرداخت، اسپرسوساز کپسولی است. در این دستگاه، به جای آسیاب کردن دانه‌های قهوه، از دانه‌های قهوه آسیاب شده‌ای استفاده می‌شود که در داخل کپسول‌های آلومینیومی قرار دارند. به عبارتی دستگاه اسپرسوساز کپسولی، نوعی دستگاه تمام اتوماتیک است با این تفاوت که از دانه‌های آسیاب شده آماده استفاده می‌شود.

یکی از مزیت‌هایی که این دستگاه نسبت به دستگاه تمام اتوماتیک دارد، فرآیند پاکسازی و تمیز‌کردن دستگاه است. زیرا در این دستگاه دیگر نیاز نیست شما محفظه دانه‌های آسیاب شده را تمیز کنید، تنها کافیست کپسول استفاده شده را با کپسول جدید تعویض کنید. اما کپسول‌های این دستگاه نسبت به دانه‌های قهوه که می‌توانید آنها تهیه کنید، به مراتب گران‌تر هستند که این می‌تواند به عنوان یکی از معایب این دستگاه به شمار آید.

اگر شما نیز جزو آن دسته از کسانی هستید که به دنبال یک اسپرسوساز حرفه‌ای و با قیمت مناسب است، می‌توانید از اسپرسوسازهای موجود در سایت هامابای دیدن فرمائید و با بررسی و مقایسه آنها، محصول مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *