بلاگ

آشنایی با عوامل مؤثر بر طول عمر پاوربانک و راهکارهای افزایش طول عمر آن

آشنایی با عوامل مؤثر بر طول عمر پاوربانک و راهکارهای افزایش طول عمر آن، احتمالاً برای شما نیز اتفاق افتاده است که در یک موقعیت حساس، شارژ باتری گوشی همراهتان تمام شود و نیاز به شارژر داشته باشید. وجود پاوربانک این مشکل را تا حدودی برطرف کرده است. اما خود پاوربانک تا چه حد می‌تواند عمر کند و به کمک ما برسد؟ این سوالی است که در این مطلب می‌خواهیم به آن پاسخ دهیم.

همانطور که می‌دانید پاوربانک نیز همانند سایر تجهیزات و وسیله‌های موجود در دنیای دیجیتال، به مرور زمان دچار افت عملکرد، خستگی و حتی از کار افتادن می‌شود. در این مطلب ما قصد داریم به بررسی عوامل مؤثر بر طول عمر و عملکرد یک پاوربانک بپردازیم و به شما نکاتی را آموزش خواهیم داد که با رعایت و انجام آنها بتوانید طول عمر پاوربانک خود را افزایش دهید. با ما همراه باشید.

چرا باید حواسمان به طول عمر پاوربانک باشد؟

برای پاسخ به این سوال، در ابتدا باید بررسی کنید که چقدر زندگی شما به استفاده از گجت‌های هوشمند وابسته است. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که از دستگاه‌های مختلف دیجیتال و هوشمند از گوشی همراه، تبلت گرفته تا ساعت و حلقه هوشمند، هدفون، لپ‌تاپ و… بصورت دائمی و پیوسته استفاده می‌کنید، حتما متوجه این موضوع شده‌اید که شارژ موجود در این گجت‌ها نمی‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد و استفاده مداوم شما از این گجت‌ها شما را ملزم به استفاده از یک منبع جایگزین برای تأمین انرژی آنها می‌کند.

حالا که نیاز شما به وجود یک منبع جایگزین برای تأمین انرژی گجت‌ها حس شد، متوجه می‌شوید که طول عمر این منبع جایگزین که همان پاوربانک است چقدر اهمیت دارد و اگر شما به این موضوع اهمیت دهید و حواستان به طول عمر پاوربانک باشد، دیگر نیاز نیست پاوربانک‌های متعددی خریداری کنید و هزینه زیادی را صرف این موضوع کنید.

پاوربانک‌ها را می‌توان جزو گجت‌های ارزان قیمت در نظر گرفت اما اگر شما به دنبال یک پاوربانک با کیفیت، دارای ظرفیت بالا و مناسب هستید، باید به سراغ برندهای معتبر و حرفه‌ای این حوزه بروید، در نتیجه باید هزینه نسبتاً بالایی را برای آن بپردازید. بنابراین از لحاظ اقتصادی نیز موضوع طول عمر پاوربانک دارای اهمیت است و نیاز است که به آن توجه کنید و نکاتی را در مورد افزایش ماندگاری و طول عمر پاوربانک بدانید.

شاید شما نیز در اخبار با خبر آتش‌سوزی و انفجار پاوربانک برخورد کرده باشید. اگر پاوربانک به درستی نگهداری نشود یا دچار عیب و نقصی باشد می‌تواند از لحاظ ایمنی برای شما و اطرافیانتان خطرناک باشد و باعث آتش‌سوزی یا حتی انفجار شود. در نتیجه از لحاظ ایمنی و امنیت این گجت نیز باید به موضوع طول عمر آن اهمیت داد و آن را جدی گرفت.

مورد دیگری که طول عمر و کارایی مناسب پاوربانک را حائر اهیمت می‌کند، شارژ درست این گجت است. پاوربانک باید بتواند به درستی دستگاه‌های دیگر را شارژ کند و به سلامتی آنها آسیبی نرساند. اگر در بخش توزیع جریان برق این دستگاه خرابی و یا مشکلی وجود داشته باشد می‌تواند به سایر دستگاه‌ها و گجت‌های شما آسیب وارد کند، زیرا پاوربانک تقریباً با تمام ابزارها و دستگاه‌های الکترونیکی شما سروکار دارد و انرژی آنها را تأمین می‌کند.

حالا که با اهمیت طول عمر و سلامت پاوربانک آشنا شدیم، بد نیست در مورد عواملی که می‌تواند روی طول عمر پاوربانک شما اثرگذار باشند آشنا شویم. با ما همراه باشید.

چه عواملی بر طول عمر پاوربانک اثرگذارند؟

کیفیت ساخت، شرایط محیطی، ظرفیت باتری، دوره استفاده و…، برخی از عواملی است که روی طول عمر پاوربانک اثرگذار است. یکی دیگر از موارد مهمی که در طول عمر پاوربانک بسیار مؤثر و اثرگذار است، نحوه استفاده از این گجت است که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.

کیفیت ساخت

استفاده از مواد و قطعات بهتر در ساخت پاوربانک، باعث بهبود عملکرد و درنتیجه افزایش طول عمر آن می‌شود. هرچه مواد به کار رفته مرغوب‌تر و باکیفیت‌تر باشد، باعث می‌شود پاوربانک در برابر آسیب‌های مختلف اعم از حرارتی و فیزیکی مقاوم‌تر باشد و در نتیجه طول عمر بیشتری داشته باشد. یکی دیگر از مواردی که در کیفیت ساخت پاوربانک نقش اساسی دارد، باتری بکار رفته در این گجت است. هرچه باتری پاوربانک مرغوب‌تر و با کیفیت‌تر باشد، در نتیجه هم عمر آن پاوربانک بیشتر است و هم باعث می‌شود سایر دستگاه‌های شما نیز بهتر شارژ شوند.

پاوربانک‌ها توسط برندهای مختلفی تولید می‌شوند و تنوع بسیار زیادی دارند، اما می‌توان گفت هرچه برند تولید کننده معتبرتر و با سابقه‌تر باشد، برای حفظ جایگاه و اعتبار خود از مواد و قطعات بهتری استفاده می‌کند، در نتیجه پاوربانک ساخته شده نیز کیفیت ساخت بالاتری دارد. همچنین برندهای معتبر، محصولات خود را گارانتی نیز می‌کنند که در صورت بروز مشکل یا ایراد در دستگاه، می‌توان از گارانتی استفاده کرد و آن را تعویض یا تعمیر کرد.

در فروشگاه هامابای، شما می‌توانید بین بهترین مدل‌ها و برندهای موجود در بازار که امتحان خود را نیز پس داده‌اند، پاوربانک مد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید.

ظرفیت باتری

یکی دیگر از نکات مهم در زمینه طول عمر پاوربانک، ظرفیت باتری است. هرچه ظرفیت باتری پاوربانک بالاتر و بیشتر باشد، طول عمر و ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود، زیرا هرچه ظرفیت باتری بالاتر باشد کمتر نیاز به شارژ پیدا می‌کند و هرچه تعداد دفعات شارژ و دشارژ کمتر باشد، عمر باتری پاوربانک بیشتر خواهد بود، در نتیجه عمر خود پاوربانک بیشتر خواهد بود.

در بازار ظرفیت های مختلفی برای پاوربانک‌ها وجود دارد. پاوربانک‌هایی که ظرفیت آنها 20000 میلی‌آمپر ساعت یا بیشتر است، نسبت به سایر پاوربانک‌های موجود در بازار که ظرفیت کمتری دارند بیشتر عمر خواهند کرد.

دوره‌ی استفاده

منظور از دوره استفاده، همان چرخه‌های شارژ و دشارژ است که نقش مهمی در طول عمر پاوربانک دارد. همانطور که می‌دانید هر پاوربانک تعداد محدودی چرخه شارژ و دشارژ دارد و این تعداد معمولاً توسط شرکت سازنده در قسمت مشخصات دستگاه ذکر می‌شود. طبیعتاً هرچه این عدد کمتر باشد در نتیجه طول عمر پاوربانک کمتر خواهد بود.

امروزه در اکثر پاوربانک‌ها از باتری‌های لیتیوم-یونی استفاده می‌شود. این باتری‌ها معمولاً بین 500 تا 1000 چرخه‌ی شارژ و دشارژ را می‌توانند تحمل کنند. اگر شما هر روز از پاوربانک استفاده کنید و شارژ آن را بطور کامل خالی کنید و مجدد به شارژ بزنید، می‌توانید بین 1.5 تا 3 سال از آن پاوربانک استفاده کنید. البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که این عدد برای مدل‌ها و برندهای مختلف متفاوت است و اگر شما به درستی از پاوربانک نگهداری کنید احتمالاً عمر پاوربانک شما بیشتر نیز خواهد بود.

شرایط محیطی

عامل دیگری که در طول عمر پاوربانک مؤثر است، شرایط محیطی استفاده و نگهداری پاوربانک است. به عنوان مثال اگر شما پاوربانک خود را در معرض گرما و دمای شدید، رطوبت زیاد و گردو غبار قرار دهید، احتمال اینکه آسیب جدی به آن وارد شود بسیار بالاست.

دمایی که اکثر پاوربانک‌ها می‌توانند تحمل کنند در بازه 0 تا 60 درجه سانتی‌گراد است، البته بعضی از شرکت‌های معتبر این حوزه، مدل‌هایی را نیز طراحی و ساخته‌اند که می‌توانند در شرایط سخت نیز کاربرد داشته باشند. اگر دمای نگهداری شما خارج از این بازه دمایی باشد باتری پاوربانک شما آسیب خواهد دید و از طول عمر و کارایی آن کاسته خواهد شد.

مورد دیگری که در شرایط نگهداری پاوربانک باید به آن توجه کنید، وجود رطوبت زیاد در محیط است. همانطور که می‌دانید رطوبت زیاد باعث خوردگی قطعات الکترونیکی می‌شود، در نتیجه بهتر است در محیط‌های با رطوبت بالا مانند اطراف استخر و کنار دریا، از پاوربانک استفاده نکنید.

مورد آخر، وجود گرد و غبار در محیط است. در طراحی پاوربانک‌ها برای جلوگیری از داغ شدن و بالارفتن بیش از حد درجه حرارت، منافذ و درزهایی تعبیه شده است که باعث چرخش هوا و خنک شدن دستگاه می‌شود. وجود گرد و غبار در محیط باعث مسدود شدن این منافذ می‌شود و درنتیجه دمای پاوربانک بیش از حد بالا می‌رود که این موضوع بطور مستقیم بر طول عمر پاوربانک اثرگذار است.

شیوه‌ی استفاده

شیوه‌ی استفاده از پاوربانک یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عوامل بر طول عمر پاوربانک است. به عنوان مثال اگر پاوربانک را بصورت ناقص و کوتاه‌مدت شارژ کنیم، این موضوع باعث می‌شود تعداد دفعات شارژ افزایش یابد و افزایش تعداد چرخه‌های شارژ و دشارژ پاوربانک، نقش مؤثری در طول عمر آن دارد و می‌تواند باعث آسیب دیدن و خرابی باتری شود.

یکی دیگر از مواردی که در نحوه درست استفاده از پاوربانک باید به آن توجه کنیم، این است که چند گجت را همزمان با آن شارژ نکنیم. شارژ همزمان چند گجت باعث افزایش دمای پاوربانک می‌شود که این موضوع نیز بطور مستقیم بر طول عمر آن اثرگذار است.

همچنین برای شارژ پاوربانک بهتر است از کابل استاندارد و پیشنهاد شده توسط خود شرکت سازنده استفاده کنیم و در صورتیکه به هر دلیلی به کابل اورجینال خود پاوربانک دسترسی نداریم، بهتر است از کابل‌هایی استفاده کنیم که جریان در آن متناسب توزیع می‌شود، در غیر این صورت به دلیل نوسان در جریان ورودی پاوربانک، امکان آسیب دیدن آن وجود دارد.

عوامل دیگر

در قسمت‌های بالا، مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر طول عمر پاوربانک را بررسی کردیم. اما علاوه بر عوامل بالا، ممکن است عوامل دیگری نیز در طول عمر این دستگاه اثرگذار باشند. به عنوان مثال استفاده از شارژر نامناسب می‌تواند به باتری پاوربانک آسیب وارد کند. ضربه خوردن یا افتادن پاوربانک نیز یکی دیگر از عوامل مؤثر در طول عمر این دستگاه است. این ضربات می‌تواند علاوه بر قاب به قطعات داخلی دستگاه نیز آسیب وارد کند و طول عمر پاوربانک را کاهش دهد.

حال که با اهمیت طول عمر پاوربانک آشنا شدید با ما همراه باشید تا راهکارهای افزایش طول عمر پاوربانک را به شما آموزش دهیم.

راهکارهای افزایش عمر پاوربانک

توجه به راهنما و لوازم استاندارد

شرکت سازنده هر پاوربانک، همانند سایر تجهیزات و دستگاه‌ها، یک دستورالعمل و راهنمای استفاده در محصول خود قرار داده است که برای استفاده از پاوربانک حتما باید به آن دقت کنید. یکی از مواردی که در هنگام استفاده از پاوربانک باید به آن توجه کنید، جریان ورودی مورد نیاز پاوربانک است. اغلب پاوربانک‌هایی که در بازار ایران وجود دارد به خوبی با جریان برق کشور بهینه و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر نوسانات برق مقاوم باشند. اما ممکن است شرایط نگهداری مدل‌های مختلف، با یکدیگر متفاوت باشد.

در نتیجه بهتر است در ابتدای استفاده از پاوربانک، دستورالعمل و راهنمای استفاده را به خوبی مطالعه کنید. همچنین می‌توانید از نظرات سایر کاربران که آن محصول را خریداری کرده‌اند نیز استفاده کنید. به عنوان مثال، در دفترچه راهنمای یکی از برندهای خاص، ذکر شده است که نباید از کابل جانبی شرکت‌های متفرقه و نامعتبر در محصولات این شرکت استفاده شود.

شارژ مناسب

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، نحوه شارژ و بازه‌های زمانی مناسب شارژ است. شما نباید بیش از حد باتری پاوربانک را شارژ یا خالی کنید. به عنوان مثال اگر شما هر روز از پاوربانک خود استفاده می‌کنید و شب‌ها آن را مجدد شارژ می‌‎کنید، بهتر است بعد از چند روز، یک استراحت به پاوربانک خود بدهید و مجدد از آن استفاده کنید.

مورد دیگری که باید به آن توجه کنید این است که نباید برای مدت طولانی پاوربانک را بلااستفاده رها کنید. هرچه شما به طور منظم و متناوب از پاوربانک خود استفاده کنید طول عمر و بازدهی بهتری خواهد داشت. همچنین به یاد داشته باشید که نباید پاوربانک را بیش از حد درون شارژ قرار دهید. اگر باتری پاوربانک شما پر شده است آن را بلافاصله از شارژ خارج کنید، زیرا در شارژ نگه داشتن باتری پاوربانک بیش از پر شدن ظرفیت، همانند سایر باتری‌های لیتیوم-یونی، به سلامتی باتری دستگاه آسیب می‌رساند.

اما آخرین نکته‌ای که در بحث نحوه شارژ درست پاوربانک وجود دارد این است که شما نباید زمانی که پاوربانک در حال شارژ شدن است از آن استفاده کنید. زمانی که پاوربانک در حال شارژ شدن است دمای آن به دلیل ورود جریان برق افزایش می‌یابد، حال اگر شما نیز از آن استفاده کنید این کار باعث تولید گرمای بیشتر در دستگاه می‌شود و به شدت به باتری فشار وارد می‌کند که نتیجه آن کاهش بازدهی و طول عمر پاوربانک است.

شرایط محیطی مناسب

همانطور که در ابتدای این مطلب نیز بیان شد، شرایط محیطی نقش مهمی در طول عمر پاوربانک دارد. بهتر است همیشه پاوربانک خود را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. اگر می‌خواهید به طور همزمان چند دستگاه را با پاوربانک شارژ کنید، به دلیل تولید گرمای زیاد در دستگاه، بهتر است آن را دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید و در محیط‌های گرم از انجام اینکار خودداری کنید. البته بهتر است به طور همزمان چند دستگاه را با یک پاوربانک به طور همزمان شارژ نکنید زیرا اینکار باعث کاهش طول عمر دستگاه شما می‌شود.

مورد دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که زمانی‌که از پاوربانک استفاده می‌کنید نباید دستگاه تحت فشار یا در محیط فشرده مانند کیف یا کوله باشد، زیرا باعث افزایش دمای پاوربانک می‌شود. همچنین همانند سایر تجهیزات الکترونیکی، نباید از پاوربانک در محیط‌های مرطوب مانند استخر و کنار دریا استفاه کرد؛ زیرا رطوبت نه تنها باعث آسیب رساندن به خود پاوربانک می‌شود بلکه باعث خراب شدن و صدمه دیدن دستگاه دیگری که به پاوربانک متصل است نیز می‌شود.

مورد آخری که بد نیست به آن اشاره کنیم، بحث ضربه خوردن پاوربانک است. پاوربانک‌ها وزن نسبتاً زیادی دارند و حمل و جابجایی آنها ممکن است کمی خسته کننده باشد، در نتیجه احتمال افتادن این دستگاه به دلیل خستگی یا بی‌توجهی به آن وجود دارد که حدالامکان باید از آن جلوگیری کرد، زیرا ضربه محکم به دستگاه از عمر آن می‌کاهد. اگر پاوربانک با یک زاویه خاص سقوط کند یا به منطقه خاصی از آن ضربه محکمی وارد شود ممکن است آسیب دائمی به آن وارد شود و به طور کامل از کار بیوفتد. بنابراین همیشه باید از محل قرارگیری پاوربانک خود مطمئن شوید و آن را در محلی ایمن قرار دهید.

نظم و تمیز کردن

سعی کنید پاوربانک خود را در بازه‌های زمانی مشخصی تمیز کنید، زیرا با تمیز کردن مرتب دستگاه انتقال حرارت در آن به خوبی صورت می‌گیرد و گرد و غبار باعث کاهش کیفیت اتصالات آن نمی‌شود. بنابراین شما می‌توانید با تمیزکاری و نظافت دستگاه، از بروز آسیب‌های بعدی پیشگیری کنید.

پایان عمر پاوربانک

در ابتدای این مطلب به این موضوع اشاره کردیم که هر پاوربانک بین 500 تا 1000 چرخه شارژ به شما خدمات می‌دهد. در نتیجه اگر هر روز پاوربانک خود را شارژ کنید، معمولاً بین 1.5 تا 3 سال می‌توانید از پاوربانک خود استفاده کنید. اما براساس عواملی که در بالا به آنها اشاره کردیم، طول عمر پاوربانک می‌تواند افزایش یا کاهش پیدا کند. اما از کجا بفهمیم عمر پاوربانک ما به انتها رسیده است؟ در ادامه به نشانه‌هایی اشاره می‌کنیم که اگر این نشانه‌ها را در پاوربانک خود مشاهده کردید به معنی این است که عمر آن به تمام شده است.

  • پاوربانک دیگر به طور کامل شارژ نمی‌شود.
  • شارژ پاوربانک در زمان کوتاهی تخلیه می‌شود.
  • پاوربانک در هنگام شارژ یا استفاده بسیار داغ می‌شود.
  • پاوربانک آسیب فیزیکی جدی دیده است.

اگر هر یک از نشانه‌های بالا را در پاوربانک خود دیدید بهتر است دیگر از آن استفاده نکنید و یک پاوربانک جدید تهیه کنید، زیرا استفاده از پاوربانک معیوب و آسیب دیده، نه تنها باعث شارژ کامل و درست دستگاه شما نمی‌شود، بلکه به آن آسیب نیز وارد می‌کند و حتی ممکن است باعث بروز خطراتی مانند آتش‌سوزی و انفجار شود.

جمع‌بندی

همانطور که دیدید پاوربانک نیز مانند سایر تجهیزات و دستگاه‌ها دارای عمر مفید و طول عمری است که به عوامل مختلفی از جمله شیوه استفاده از آن، کیفیت قطعاتی که در پاوربانک از  آنها استفاده شده و… بستگی دارد. همچنین شرایط محیطی که قرار است از پاوربانک در آنجا استفاده کنید نیز دارای اهمیت است. شما با شناخت عوامل مؤثر بر طول عمر پاوربانک و رعایت نکات ارائه شده در این مطلب، می‌توانید تا چندین سال از پاوربانک خود استفاده کنید و به عنوان یک منبع تغذیه انرژی برای سایر دستگاه‌ها و گجت‌های خود از آن بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *