بلاگ

ساعت هوشمند یا حلقه هوشمند؟ کدام کاربردی‌تر است؟

ساعت هوشمند یا حلقه هوشمند؟ کدام کاربردی‌تر است؟، امروزه گجت‌های پوشیدنی هوشمند از استقبال چشم‌گیری مواجه شده است. مهم‌ترین و پرکاربردترین گجت پوشیدنی، ساعت‌های هوشمند است. اما اخیراً یک رقیب جدید یعنی انگشترهای هوشمند پا به عرصه گجت‌های هوشمند گذاشته است که می‌تواند جای ساعت‌های هوشمند را بگیرد. اولین محصولی که قرار است تا چند ماه دیگر روانه بازار شود، انگشتر هوشمند سامسونگ با نام گلکسی رینگ است. اما این گجت چه مزیت‌ها و برتری‌هایی نسبت به ساعت هوشمند دارد؟ ما در این مطلب قصد داریم به بررسی مزایا و معایب حلقه هوشمند و ساعت هوشمند بپردازیم. با ما همراه باشید.

راحتی استفاده و طراحی

اولین موضوعی که با شنیدن نام این دو گجت به ذهن می‌رسد، نحوه استفاده ساعت و حلقه هوشمند است. همانطور که مشخص است حلقه‌های هوشمند بصورت یک حلقه دور انگشت دست قرار می‌گیرد و ساعت‌های هوشمند به دور مچ دست بسته می‌شوند. موضوع دیگری که در مورد این دو گجت باید به آن اشاره کنیم طراحی آنهاست. از آنجایی که حلقه‌های هوشمند دارای ابعاد و اندازه کوچک‌تری هستند در نتیجه دارای طراحی ظریف‌تری هستند. حلقه‌های هوشمند به دلیل شکل ظاهری ساده‌تر و نحوه قرارگیری در دست، کمتر از ساعت هوشمند جلب توجه می‌کنند و در نتیجه کاربر در هنگام استفاده از آن احساس امنیت بیشتری دارد.

از آنجایی که حلقه هوشمند باید دور انگشت دست قرار بگیرد، می‌توان عدم تغییر سایز آن را به عنوان یک عیب این گجت در نظر گرفت. زیرا ممکن است در طول زمان سایز انگشت دست کاربر تغییر کند و دیگر نتواند از حلقه هوشمند استفاده کند. اما برخی از حلقه‌ها نیز مانند ArcX Smart Ring نیز وجود دارد که به این موضوع پرداخته و این عیب را به نوعی رفع کرده است. این حلقه با چند سایز مختلف از حلقه‌های لاستیکی عرضه می‌شود تا مشکل تغییر سایز برطرف شود. برخلاف حلقه‌های هوشمند که اندازه و سایز دارای اهمیت است، ساعت‌های هوشمند محدودیتی در زمینه سایز وجود ندارد، زیرا کاربر می‌تواند با تنظیم بند ساعت، ساعت خود را متناسب با مچ دست خود تنظیم کند و از آن استفاده کند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم، موضوع صفحه نمایش است. حلقه‌های هوشمند فاقد صفحه نمایش است. شما تنها می‌توانید اطلاعات مربوط به سلامتی و عادات رفتاری خود را با استفاده از نرم‌افزار مشاهده کنید، در صورتیکه با داشتن ساعت هوشمند، شما می‌توانید به راحتی به اطلاعات دسترسی پیدا کنید. در نتیجه اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید همیشه و در اسرع وقت به اطلاعات بصری دسترسی پیدا کنید، ساعت هوشمند را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اما برخی از کاربران نیز به دنبال حفظ حریم شخصی خود هستند و نمی‌خواهند اطلاعات آنها به راحتی و بر روی صفحه نمایش ساعت نمایش داده شود، این افراد می‌توانند از حلقه‌های هوشمند استفاده کنند. تنها بازخورد فیزیکی که می‌توان از حلقه‌های هوشمند دریافت کرد، لرزش است که در حلقه‌هایی مانند Circular Ring Slim این قابلیت گنجانده شده است.

موضوع دیگری که در استفاده از حلقه‌های هوشمند و ساعت هوشمند باید به آن بپردازیم، راحتی استفاده از آنها است. ساعت‌های هوشمند دارای انواع مختلفی از بندهای چرمی و پلاستیکی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی هستند که استفاده از آنها را برای کاربران بسیار جذاب کرده است. اما حلقه‌های هوشمند دارای تنوع چندانی در طرح و رنگ نیستند و تنها کسانی می‌توانند با آنها به راحتی ارتباط برقرار کنند که به طور معمول از انگشتر استفاده می‌کنند.

مورد دیگر، بحث محدودیت استفاده از گجت‌هاست. استفاده از حلقه در برخی از شرایط اصلا کار درستی نیست. به عنوان مثال زمانی که شما در حال انجام ورزش با تجهیزات بدنسازی و وزنه‌برداری هستید، استفاده از حلقه هوشمند اصلا ایمن نیست و ممکن است برای شما خطرآفرین باشد. همچنین در هنگام آشپزی نیز نمی‌توان از این گجت استفاده کرد. در نتیجه از این نظر می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که استفاده از ساعت‌های هوشمند، محدودیت زیادی ندارد و در اکثر مکان‌ها و شرایط می‌توان از آن استفاده کرد.

آخرین بحثی که در مورد طراحی و راحتی استفاده از این گجت‌ها وجود دارد، آسیب‌پذیری این گجت‌ها در برابر ضربه و خراش است. می‌توان چنین گفت که حلقه‌های هوشمند به دلیل ابعاد و اندازه کوچک‌تری که نسبت به ساعت‌های هوشمند دارند دوام بیشتری دارند. همچنین به دلیل اینکه این گجت‌ها به بدن نزدیک‌تر هستند و دور انگشت کاربر قرار می‌گیرند، در برابر ضربه و خراشیدگی مقاومت بیشتری دارند. اما ساعت‌های هوشمند با اینکه امروزه از مواد مقاومی مانند تیتانیوم و شیشه‌ی یاقوت کبود ساخته می‌شوند، اما همچنان در برابر ضربه و خراش آسیب‌پذیر هستند.

قابلیت‌ها و کاربردها

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، حلقه‌های هوشمند صفحه نمایشگر ندارند و از لحاظ کنترل فیزیکی، کنترل آنها محدودتر از کنترل ساعت‌های هوشمند است. ساعت هوشمند را می‌توان بدون نرم‌افزار تنظیم کرد اما برای تنظیم و تغییر تنظیمات حلقه‌ها، دریافت و ذخیره داده‌های مربوط به سلامتی و به‌روزرسانی نرم‌افزار، نیازمند گوشی همراه و اپلیکیشن پشتیبان است. ساعت هوشمند را می‌توان هم از طریق صفحه نمایش، دکمه‌ها و کلیدهای موجود در اطراف ساعت، دکمه‌های چرخشی، میکروفن و سایر نقاط حساس به لمس، مدیریت و تنظیم کرد. البته این گجت‌ها نیز دارای نرم‌افزار کاربردی هستند و از این طریق نیز می‌توان آنها را مدیریت و تنظیم کرد.

در حلقه‌های هوشمند از سنسورهای مختلفی برای ردیابی سلامت و تناسب اندام استفاده شده است که آن را به یک ابزار عالی تبدیل کرده است. رصد و ردیابی فعالیت عمومی فرد، وضعیت خواب و اطلاعات مربوط به ضربان قلب، برخی از امکاناتی است که در این گجت گنجانده شده است. بررسی میزان تنفس و اشباع اکسیژن خون نیز برخی از امکاناتی است که سنسور مربوط به آن در حلقه‌های هوشمند گنجانده شده است.

در انتهای این بخش باید به این موضوع اشاره کنیم که در بحث ویژگی‌ها و قابلیت‌های کلیدی این دو گجت، ساعت هوشمند با اختلاف زیادی، حلقه‌های هوشمند را شکست می‌دهند. ساعت‌های هوشمند از چیپست‌ها و پردازشگرهای پیشرفته‌ای برخوردار هستند و روز به روز این سخت‌افزارها ارتقا یافته و قوی‌تر می‌شوند. در مورد اینکه کدام گجت داده‌های دقیق‌تری را ارائه می‌دهد باید آزمایشات و تست‌های گسترده‌ای انجام شود اما از نظر تئوری اگر بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم، احتمالاً حلقه هوشمند باید داده دقیقی را ارائه دهد، زیرا محکم روی پوست انگشت قرار می‌گیرد و می‌تواند داده‌ها را بطور دقیقی منتقل کند.

عمر باتری

از نظر باتری، از آنجایی که حلقه‌های هوشمند ابعاد کوچک‌تری دارند در نتیجه باتری‌های کوچک‌تری نسبت به ساعت‌های هوشمند دارند که این موضوع باعث می‌شود عمر باتری آنها نسبت به ساعت‌های هوشمند کوتاه‌تر باشد. با این وجود، چون حلقه هوشمند فاقد صفحه نمایش است و طراحی آن ساده است، راندمان باتری آن نیز نسبت به ساعت هوشمند بالاتر است. به عنوان مثال، انگشتر هوشمند Oura Ring 3 اگر شارژ کامل داشته باشد می‌تواند تا 7 روز کار کند که از بسیاری از ساعت‌های هوشمند رده بالا موجود در بازار، بیشتر است.

قیمت

شما می‌توانید با مبلغی کمتر از 100 دلار حلقه‌های هوشمند مقرون به صرفه را خریداری کنید. اما اگر به دنبال محصولات بهتر با تجهیزات و قابلیت‌ها و امکانات بیشتر هستید باید هزینه بیشتری را صرف خرید این گجت کنید که در حدود 1000 دلار است. اگر بخواهیم یک انگشتر هوشمند مقرون به صرفه را به شما معرفی کنیم که هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ کارایی یک حلقه مناسب باشد، انگشتر Oura Ring 3 را به شما پیشنهاد می‌کنیم که قیمت آن در حدود 300 دلار است.

ساعت‌های هوشمند نیز انواع مختلف با قابلیت‌ها و امکانات متنوعی دارد که بسته به قابلیت‌های آن قیمت بالاتری دارد. اما به طور کلی قیمت ساعت هوشمند نسبت به حلقه هوشمند بیشتر است که دلیل آن نیز امکانات و قابلیت‌هایی است که در این گجت گنجانده شده است.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی ساعت‌ها و حلقه‌های هوشمند پرداختیم. همانطور که دیدید این دو گجت ویژگی‌ها و امکانات مشترک زیادی دارند اما مخاطب این دو گجت با هم متفاوت است. هر کسی که به دنبال یک دستگاه برای ردیابی و رصد سلامتی خود است می‌تواند به سراغ حلقه‌های هوشمند برود، زیرا این دستگاه با توجه به حجم کمی که دارد و محل قرارگیری آن که به دور انگشت فرد قرار می‌گیرد می‌تواند با دقت بیشتری اطلاعات مربوط به سلامتی را ذخیره و به نرم‌افزار منتقل کند.

در آینده‌ای نه چندان دور، دو شرکت بزرگ سامسونگ و اپل قرار است به بازار حلقه‌های هوشمند ورود کنند و در نتیجه احتمال اینکه در این حوزه پیشرفت‌های جدیدی حاصل شود دور از انتظار نیست. اما اگر به دنبال یک ردیاب تناسب اندام شیک و ساده هستید، می‌توانید از دو انگشتر Oura Ring 3 و Circular Ring Pro استفاده کنید.

ساعت‌های هوشمند را می‌توان یک گوشی هوشمند یا به عبارت بهتر، یک کامپیوتر کوچک مستقل که بر روی مچ دست شما نصب شده است در نظر گرفت. این گجت علاوه بر اینکه می‌تواند اطلاعات و داده‌های مربوط به سلامتی شما را رصد و ردیابی کند، قابلیت‎‌ها و امکانات بیشتری را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر کارایی بیشتر، به دلیل تنوعی که در جنس و رنگ‌بندی بندهای این گجت وجود دارد شما می‌توانید یک ساعت هوشمند منحصر به فرد و مخصوص خود را خریداری کنید و از آن لذت ببرید.

علاوه بر موارد بالا، صفحه نمایشی که در ساعت هوشمند قرار داده شده است به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید در لحظه اطلاعات مربوط به داده‌های سلامتی خود، ساعت، تاریخ، نام فرد تماس گیرنده و … را به انتخاب خود ملاحظه کنید. به عنوان جمع‌بندی نهایی، اگر به طور جدی‌تر به سلامتی خود اهمیت می‌دهید، به دستگاهی با صفحه‌نمایش نیاز دارید یا می‌خواهید دسترسی گوشی هوشمند خود را گسترش دهید، ساعت هوشمند را انتخاب کنید. بحث حلقه هوشمند در مقابل ساعت هوشمند در نهایت به انتخاب شما بستگی دارد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *