بلاگ

همه چیز درباره آداپتور و کلگی شارژر

همه چیز درباره آداپتور و کلگی شارژر، یکی از ضروری‌ترین وسایل مورد نیاز برای افرادی که از دستگاه های مختلف، مانند تلفن همراه، تبلت، ساعت هوشمند و یا هندزفری استفاده می‌کنند، می‌باشد. این وسیله را می‌توان برای شارژ کردن دستگاه‌های نام برده شده، به‌کار برد. کاربران قادر خواهند بود مدل‌های متنوع این آداپتورها را در بازار و فروشگاه‌های مختلف، مشاهده کرده و با توجه به نیاز خود، آن‌ها را خریداری نمایند.

شما نیز می‌توانید، با مراجعه به فروشگاه هامابای و مشاهده‌ی بخش کابل و شارژر، بر اساس نوع تلفن همراه یا دستگاه‌های دیگر خود، از میان مدل‌های مختلف این آداپتورها، گزینه مورد نیاز خود را انتخاب کرده و آن را با قیمتی باورنکردنی خریداری نمایید. در ادامه با مفهوم و وظایف اصلی کلگی شارژر آشنا خواهیم شد.

کلگی شارژر چیست؟

کلگی شارژر یا همان آداپتور، وسیله‌ای است که می‌توان با استفاده از آن، برق ۲۲۰ ولت شهری را به برقی که یک تلفن همراه یا تبلت و دیگر موارد نیاز دارند، تبدیل کرد. پس از آن، می‌توان مقدار مورد نیاز برق را با استفاده از کابل USB آن، به باتری دستگاه انتقال داد. هر کدام از انواع آداپتورها، قادر هستند که ولتاژ مشخص و متفاوتی را به دستگاه مورد نظر منتقل کنند؛ این میزان از ولتاژ و جریان را، شرکت سازنده‌ی آن آداپتور مشخص می‌کند.

به طور کلی، خریداران باید در هنگام خرید کلگی شارژر، به نکات و موارد خاصی توجه داشته باشند. این موارد عبارتند از:

  • نوع پورت
  • تعداد پورت
  • جریان خروجی
  • ولتاژ خروجی
  • نوع ورودی برق
  • خصوصیات ظاهری
  • قابلیت پشتیبانی از فناوری‌های شارژ

راهنمای خرید کلگی شارژر و بررسی بهترین ویژگی‌های آن

در گذشته‌ای نه‌چندان دور، مردم در سراسر دنیا، می‌توانستند با استفاده از یک کلگی شارژر با توان ۵ الی ۱۰ واتی، تمامی تلفن‌های همراه موجود در یک خانه را شارژ کنند؛ اما با پیشرفت در این حوزه و گسترش تکنولوژی فست شارژ، هر یک از تلفن‌های همراه با برند خاص خودشان، از کلگی شارژر منحصر به خود استفاده می‌کنند، چرا که ممکن است آن آداپتور با دستگاه‌های دیگر ناسازگار بوده و خراب شود.

شناخت مشخصات، قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلف یک کلگی شارژر، مهم‌ترین چیز پس از خرید آن می‌باشد. بنابراین، تمامی افراد باید با کسب اطلاعات در ارتباط با انواع مختلف آداپتورها، بهترین انتخاب را برای خرید یک کلگی شارژر که جایگزین نوع اصلی موجود در جعبه تلفن همراه است، داشته باشند. در ادامه به توضیح بهترین ویژگی‌های یک کلگی شارژر می‌پردازیم.

نوع و تعداد پورت

مهم‌ترین ویژگی و اولین قدم در انتخاب یک کلگی شارژر مناسب، توحه به نوع پورت آن می‌باشد. پورت ورودی آداپتور، باید طبق نوع تلفن همراه یا دستگاه مورد نظر انتخاب شود. اکثر تلفن‌های همراه، از نوع پورت USB استفاده می‌کنند؛ اما اخیرا با روی کار آمدن سری‌های جدیدی از گوشی‌های اپل و سامسونگ، پورت‌های تایپ C نیز، مورد استفاده کاربران قرار گرفته‌اند.

خرید کلگی‌های شارژر چند پورتی، که هم از تایپ C و هم از پورت USB بهره‌مند هستند، برای افرادی که هر دو نوع دستگاه را استفاده می‌کنند، پیشنهاد می‌شود. بدین صورت، می‌توان به صورت همزمان هر دو دستگاه را شارژ نمود و تنها با استفاده از یک کلگی شارژر، در زمان و فضای مورد استفاده نیز، صرفه جویی کرد.

نوع دو شاخه

از دیگر ویژگی‌های موجود در کلگی های شارژر، بهره‌مندی از انواع مختلف دو شاخه می‌باشد. گاهی اوقات ممکن است که نوع دو شاخه در محصولات مختلف، متفاوت بوده و با پریزهای خانگی مطابقت نداشته باشد. در این مواقع، می‌توان با به‌کارگیری یک تبدیل برق، این مشکل را برطرف نمود. بنابراین، کاربران می‌توانند به سادگی پین‌های سه شاخه خود را به پین‌های دو شاخه تبدیل کرده و به پریز‌های خانگی متصل نمایند.

میزان توان خروجی و قابلیت شارژ سریع

فست شارژ یا امکان شارژ سریع، به کاربران این امکان را می‌دهد که د مدت زمان بسیار کمی، تلفن همراه خود را شارژ کنند. با توجه به نوع محصولات در شرکت‌های مختلف، می‌توان گفت که هر یک از انواع تلفن‌های همراه، به نوعی خاص از کلگی شارژر نیاز دارند.

بنابراین می‌توان گفت که حداکثر توان مورد نیاز در تلفن‌های همراه بسیار متفاوت است. به عنوان مثال، در تلفن‌های همراه میان رده و معمولی برند سامسونگ، از شارژرهای ۱۵ واتی استفاده می‌شود؛ اما برای شارژ کردن یک گوشی با برند شیائومی، به شارژری با میزان توان ۱۸ وات، نیاز داریم. به همین دلیل، باید توحه داشت که هرگز نباید از کلگی‌های شارژر دستگاه‌های مختلف برای شارژ کردن دیگر دستگاه‌ها استفاده کرد.

انواع مختلف آداپتورهای فست شارژ یا شارژ سریع، جریان‌های متفاوتی با یکدیگر دارند. بنابراین، توصیه می‌کنیم که ابتدا درباره نوع و خصوصیات تلفن همراه خود مطلع شده و سپس برای خرید هر نوع از کلگی شارژر برای آن، اقدام نمایید. پیش از خرید هرگونه آداپتور، باید اول آن را تست کرده و از سازگاری آن با دستگاه و میزان سرعت شارژ دریافتی، مطمئن شوید.

پشتیبانی از فناوری QC و PD

دو تکنولوژی پیشرفته درارتباط با کلگی‌های شارژر وجود دارند. اولی برای شارژ سریع کوالکام، با اسم Qualcomm Quick Charge یا همان QC و دومی، که شارژ ایمن و مطمئن می‌باشد، با نام Power Delivery یا همان PD است.

این دو فناوری‌، مربوط به فست شارژر تلفن همراه می‌باشند. برای بهره‌مندی از این دو تکنولوژی جذاب، باید از کلگی شارژر مناسبی استفاده کرد و آن را با دستگاه خود نیز، مطابقت داد. به عبارتی، آداپتور و تلفن همراه کاربران باید حتما از این نوع فناوری، پشتیبانی کند.

تمامی تلفن های همراه جدید، از تکنولوژی‌های QC و PD پشتیبانی می‌کنند. هر یک از این فناوری‌ها، وظایف مشخصی در ارتباط با کنترل وضعیت سرعت و ایمنی فرآیند شارژ شدن دستگاه دارند. کاربران باید توجه داشته باشند که این فناوری‌ها، دارای نسخه‌های متنوعی بوده و باید در هنگام خرید کلگی شارژر، به آن‌ها توجه بسیاری داشت؛ چراکه باید حتما با تلفن همراه سازگاری داشته باشند.

 

به عنوان مثال، برای دستگاهی که در حالت معمول از فناوری QC 3.0 پشتیبانی می‌کند باید از یک کلگی شارژر فست شارژ مطابق با QC3.0 تهیه نمود و از آن استفاده کرد. هرگز نباید از نوعی که نسخه پایین تر از فناوری ذکر شده است استفاده کرد. برای نمونه، کاربران نباید از شارژری که فناوری QC2.0 داشته باشد، استفاده کنند؛ چراکه قادر به شارژ کردن سریع تلفن همراه آن‌ها نمی‌باشد و حتی ممکن است موجب آسیب دیدن باتری آن نیز، شود.

در ادامه فناوری QC و PD را به صورت مختصر و جداگانه توضیح خواهیم داد:

  • فناوری PD مخففی برای عبارت POWER DELIVERY است. این عبارت به معنی رساندن و منتقل کردن نیرو می‌باشد. این تکنولوژی می‌تواند جریانی به میزان ۱۰۰ وات را به دستگاه‌های مختلف منتقل کند. این میزان از جریان، بسیار بیشتر از مقدار جریان مصرفی و مورد نیاز دستگاه می‌باشد.
  • فناوری QC مخففی برای عبارت QUICK CHARGE است. این عبارت به معنی شارژ شدن سریع می‌باشد. این تکنولوژی، از عملکردی بسیار عالی بهره‌مند است. قابل ذکر است که عملکرد آن، نسبت به USB استاندارد بسیار بهتر می‌باشد.

سازگاری با تلفن همراه

گاهی اوقات، علاوه بر رعایت تمامی موارد ذکر شده و توجه به ویژگی‌هایی که کلگی های شارژر دارند، ممکن است مشکلات دیگری نیز، پیش آید. این مشکل می تواند شامل عدم سازگاری این آداپتور با تلفن همراه و یا دیگر دستگاه‌های ذکر شده باشد. این عدم سازگاری، به معنای سرعت کم شارژ شدن و آسیب رساندن به باتری تلفن همراه می‌باشد.

در چنین موقعیتی، خریداران باید حتما یک کلگی شارژر مشابه با آداپتور اولیه‌ی داخل جعبه تلفن همراه را تهیه کنند و هرگز به سراغ شارژرهای برند یا جدیدی که در بازار عرضه می‌شوند، نروند. چنین مشکلاتی اکثرا در ارتباط با تلفن‌های جدیدی مانند وان پلاس، اوپو و هواوی، به وجود می‌آید؛ چراکه سازندگان این برندها، از تکنولوژی فست شارژ متفاوتی نسبت به دیگر برندهای موجود در دنیا، در ساخت آداپتورها استفاده می‌کنند. بنابراین، خریداران باید حتما شارژر مخصوصی را برای خود تهیه کنند و به سازگاری آن با شرکت سازنده‌ی دستگاه خود، توجه داشته باشند.

آشنایی با انواع مختلف کلگی شارژر

امروزه، شارژرها به دو دسته تقسیم می‌شوند که شامل شارژرهای دیواری و شارژرهای کابلی می‌باشد. هرکدام از این نوع‌های مختلف، تاثیر متفاوتی در سرعت شارژر شدن دستگاه دارد که مربوط به قسمت کلگی آن می‌شود. در ادامه، با انواع مختلف کلگی شارژر و شارژرها آشنا خواهیم شد.

شارژرهای دیواری معمولی

در گذشته، کلگی‌هایی به‌کار می‌رفت که شدت جریان بسیار کمی به اندازه‌ی ۱ تا ۲ آمپر را، به تلفن‌های همراه غیر هوشمند، منتقل می‌کردند. این مقدار از شدت جریان، نشان دهنده‌ی معمولی و ساده بودن شارژرها می‌باشد؛ چرا که در آن زمان، امکان فست شارژر نیز، وجود نداشته است. نوع بعدی از شارژرها، به این موضوع اشاره دارد.

شارژرهای دیواری فست شارژ

این نوع از شارژرها، میزان بیشتری از جریان را به تلفن‌های همراه منتقل می‌کنند. هر مقدار از آمپر، باید با تلفن همراه مورد استفاده، سازگار باشد. امروزه، بسیاری از شارژرها از چنین کلگی‌هایی استفاده می‌کنند و افراد می‌توانند، تلفن‌های هوشمند خود را در کمترین زمان و با سرعت بسیار زیادی، شارژ نمایند.

شارژرهای دیواری دارای چند پورت

برخی از آداپتورها، دارای پورت‌های مختلف و متعددی می‌باشند. در بعضی از این کلگی‌ها، ۲ پورت به‌کار رفته است. به عنوان مثال، گاهی ۲ پورت USB و در برخی از آن‌ها، ۲ پورت شامل یک پورت USB و یک پورت تایپ C، استفاده می‌شود. این سبک از کلگی‌های شارژر، یکی از کارآمدترین آداپتورها برای خریداران می‌باشد. به وسیله‌ی این آداپتورها می‌توان به صورت همزمان، چند دستگاه مختلف را شارژ کرد.

از چه نوع کلگی برای شارژرهای خود استفاده کنیم؟

خریداران باید با در نظر گرفتن فاکتورهای مهمی از جمله قیمت، قابلیت مقاومت در برابر نوسان، میزان ولتاژ و جریان خروجی، نوع دوشاخه، قابلیت فست شارژ و دیگر نکات موجود در دنیای وسیع آداپتورها، بهترین نوع از آن‌ها را که مناسب دستگاه نیز باشد، خریداری نمایند. در ادامه برخی از فاکتورهای مهم در خرید یک کلگی شارژر مناسب را به شما کاربران گرامی توضیح می‌دهیم.

ولتاژ و شدت جریان خروجی

هر یک از آداپتورها، از میزان خاصی از شدت جریان‌ها، پشتیبانی می‌کنند. مقادیر مختلفی از این ولتاژها در بازار در دسترس قرار دارند. اول از همه، باید دریافت که کدام کلگی شارژر برای تلفن همراه مناسب است. دو روش برای متوجه شدن میزان ولتاژ مورد نیاز تلفن همراه وجود دارد.
اولین روش، سرچ و جست و جو در ارتباط با نام و نوع تلفن همراه است. با مطالعه درباره‌ی مدل تلفن هوشمند یا تبلت و دیگر دستگاه‌ها در اینترنت، می‌توان مقدار ولتاژ مورد نیاز آن‌ها را متوجه شد.

دومین روش فهمیدن میزان ولتاژ مورد نیاز، خواندن اطلاعات درج شده بر روی کلگی شارژر اصلی و اولیه‌ی تلفن همراه می‌باشد. آگاهی از نوع کلگی منحصر به یک تلفن همراه بسیار مهم است. اگر از میزان ولتاژ بیشتری برای شارژ کردن تلفن همراه استفاده شود، مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت.

نوع دو شاخه

یکی از اجزای مهم موجود در کلگی های شارژر، نوع دو شاخه آن‌ها است. خریداران باید طبق استانداردهای تلفن همراه خود، نوع مناسبی از آداپتور را خریداری نمایند. بعضی از آداپتورها، از نوع دو پین و بعضی دیگر از نوع سه پین می‌باشند.

در صورتی که کاربران نوع اشتباهی از این کلگی‌ها را برای شارژر خود خریداری نمایند، می‌توانند با به‌کارگیری یک تبدیل دو شاخه، مشکل پیش آمده را رفع نمایند؛ اما بهتر است که از همان ابتدا، با دقت خرید خود را انجام داد و کلگی مورد نیاز خود را خریداری کرد.

مقاومت در برابر ولتاژهای بالا و پایین

برخی از کلگی‌های شارژر، در مقابله با ولتاژهای مختلف بالا یا پایین، صدمه‌ای نمی‌بینند. این نوع از آداپتورها بسیار پیشرفته و هوشمند بوده و می‌توانند جریان بسته ورودی به تلفن همراه را کنترل کنند. بدین طریق، می‌توان از وارد شدن آسیب‌های بسیار به باتری تلفن همراه جلوگیری کرد. این نوع از شارژرها همچنین، قابلیت شارژ کردن تلفن‌های همراه مختلف و متنوعی را نیز، دارند؛ این کلگی‌های شارژر، نسبت به داشتن ولتاژهای متفاوت و شدت جریان‌های مختلف، دچار صدمه نمی‌شوند.

قیمت کلگی شارژر

هر یک از انواع کلگی‌های شارژر، نسبت به نوع تکنولوژی و فناوری های به‌کار رفته در آن‌ها و برخورداری از قابلیت‌ها و امکانات مختلف، قیمت متفاوتی دارند. بنابراین، اگر یک آداپتور شارژر، از قابلیت فست شارژ برخوردار بوده و یا دارای چندین پورت متنوع باشد، هزینه بیشتری نسبت به کلگی‌های شارژر معمولی، دارد.
عوامل دیگری نیز، در قیمت کلگی شارژر موثر هستند. از جمله این عوامل می‌توان به نوع برند آن اشاره داشت. در صورتی که شارژر و آداپتور مورد نیاز شما از نوع و برند اپل یا سامسونگ باشد، قیمت بسیار بالاتری نسبت به دیگر برندها خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

به طور کلی، برای خرید کلگی شارژر، باید به نکات متعدد و بسیاری توجه داشت. با شناخت و توجه به نوع دستگاه مورد استفاده، می‌توان بهترین انتخاب را در خرید آداپتور و کلگی شارژر داشت. شما می‌توانید با مراجعه به بخش کابل و شارژر در فروشگاه هامابای، آداپتور مورد نیاز خود را با تخفیف ویژه‌ای خریداری کرده و از این تجربه‌ی جذاب، لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *