اخبار

کاستوم رام چیست ؟

کاستوم رام چیست

کاستوم رام چیست ؟ بسیاری از گوشی‌های قدیمی اندروید استفاده می‌کنند. این افراد از یه زمانی به بعد با محدودیت‌هایی به دلیل آپدیت نشدن نسخه اندرویدشان مواجه خواهند شد. اگر شما هم جزو همان دسته هستید راهکار این مشکل در این مقاله مطرح شده است. با نصب کاستوم رام به تمام ویژگی‌های جدید دسترسی پیدا کنید. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

کاستوم رام چیست ؟

در واقع کاستوم رام‌ها نسخه‌های اصلاح‌شده‌ای هستند که توسط توسعه‌دهندگان و کدنویسان توسعه یافته‌اند. همانطور که می‌دانید اندروید یک سیستم عامل منبع باز (Open Source) می‌باشد. همین موضوع سبب در اختیار داشتن کد منبع اندروید برای توسعه‌دهندگان می‌شود.

در نتیجه این افراد با دانش و تخصصشان می‌توانند نسخه‌های کاستوم و شخصی خود را منتشر کنند. این توسعه‌دهنده می‌تواند هر شخصی یا گروهی باشد. از یک برنامه‌نویس با پشتکار و با دانش گرفته تا یک تیم حرفه‌ای و تخصصی همانند LineageOS که به عنوان برترین سازنده رام سفارشی نیز شناخته می‌شوند.

کاستوم رام به افرادی توصیه می‌شود که قصد کنترل بیشتر روی سیستم عامل موبایلشان را دارند. همچنین به کسانی که می‌خواهند از آپدیت‌ها و ویژگی‌های نسخه بالاتر اندروید استفاده کنند، پیشنهاد می‌شود.

برای نصب کاستوم رام چه باید کرد ؟

ابتدا برای نصب کاستوم رام باید گوشی هوشمندتان را روت کنید. در مرحله‌ی بعدی می‌بایست رام موبایلتان را فلش کنید. توجه داشته باشید رام کردن فلش به معنای نصب و بارگذاری است. در کلامی دیگر شما باید رام قبلی گوشی را پاک و به جای آن یک رام جدید نصب و بارگذاری کنید.

دقت کنید در صورتی که با مراحل نصب کاستوم رام آشنایی ندارید، مقاله‌ آموزش نصب کاستوم رام LineageOS گام به گام را مطالعه نمایید.

مزایای نصب کاستوم رام

اولین و اصلی‌ترین مزیت کاستوم رام‌ها که باید به آن اشاره شود، امکان مدیریت و کنترل بیشتر سیستم عامل و استفاده از آن به صورت سفارشی است.

اکثر گوشی‌های هوشمند اندرویدی از رابط کاربری و برنامه‌های از پیش‌نصب‌شده کار می‌کنند. در نتیجه شما با نصب کاستوم رام از این محدودیت‌ها و یکنواختی آزاد می‌شوید. نصب کاستوم رام به افرادی که به دنبال تجربه رابط کاربری شخصی‌سازی‌شده بر اساس سلیقه خودشان هستند، توصیه می‌شود.

در زیر لیستی از مزایای کاستوم رام‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • رهایی از محدودیت‌ها و لذت استفاده از تجربه کاربری شخصی‌سازی شده
  • چیدن لانچر، تم ، آیکون‌ها و… بر اساس میل و سلیقه شخصی
  • بهینه‌سازی منابع سیستم و بهبود عملکرد کلی آن
  • ویژگی‌ها و ترفندهای اضافی

نصب و راه‌اندازی کاستوم‌ رام‌ها بیشتر برای گوشی‌های اندرویدی که قابلیت بروزرسانی ندارند پیشنهاد می‌شود.

معایب کاستوم رام

لازم می‌دانیم قبل از نصب کاستوم رام دو نکته مهم را به شما خاطر نشان کنیم. هر چند مزیت‌های کاستوم رام نسبت به معایب آن خیلی بیشتر است؛ اما بی‌توجهی به دو مورد زیر می‌تواند موجب آسیب به دستگاه شما شود:

  1. ساختار و فرایند نصب کاستوم رام بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از بروزرسانی نرم‌افزار موبایل محسوب می‌شود. در ابتدای کار باید دستگاه را در حالت ریکاوری بوت کنید. سپس چند مرحله بعدی را برای فلش کاستوم رام انجام دهید. دقت داشته باشید نصب نادرست کاستوم رام سبب وارد شدن خسارت به دستگاه موبایل شما خواهد شد. دقت داشته باشید در بسیاری از موارد نصب کاستوم رام موجب از دست رفتن اطلاعات می‌شود. در نتیجه قبل از شروع به نصب، از اطلاعات مهم و حیاتی گوشی بک‌آپ (نسخه پشتیبان) تهیه نمایید.
  2. روت کردن رام و سپس نصب کاستوم رام روی آن سبب باطل شدن گارانتی موبایل خواهد شد. پس اگر گارانتی و ضمانت گوشی برایتان موضوع بسیار مهمی محسوب می‌شود باید به این نکته توجه کافی را داشته باشید.

بررسی امنیت کاستوم رام ها

درست است که کاستوم رام ها سبب افزایش عملکرد سیستمی و بهبود رابط کاربری موبایلتان خواهد شد؛ اما آیا به اندازه کافی امنیت دارند ؟

پیش از بحث در مورد امنیت کاستوم رام ها باید به این نکته اشاره کرد که نمی‌توان در مورد امنیت هیچ نرم افزاری به طور قطع به یقین اظهار نظر کرد. به دلیل اینکه هر برنامه‌ای امکان دارد با هک و حمله سایبری هکرها مواجه شود.

خب با این اوصاف برای اطمینان از امنیت کاستوم رام ها چه باید کرد ؟

اگر شما با تخصص و دانش نرم‌افزاری آشنایی ندارید، حتماً از رام‌های معتبر و شناخته‌شده در بازار استفاده نمایید. رام‌ها را فقط از جایی دانلود کنید که توسعه‌دهندگان آنها را معرفی کرده‌اند. اگر مبتدی هستید از کاستوم رام‌ها ناآشنا و شناخته‌نشده دوری کنید.

قبل از نصب کاستوم رام مورد نظر، مجوزها و دسترسی‌های لازم برای نصب آن را مورد بررسی قرار دهید. طبیعتاً رام هایی که به دسترسی های بیش از حد و نامتعارف نیاز دارند، تهدید بزرگی برای امنیت موبایلتان محسوب می‌شوند.

در ادامه به شما برترین کاستوم رام های اندرویدی را به شما معرفی خواهیم کرد.

برترین کاستوم رام های اندرویدی

اغلب توسعه‌دهندگان از کدهای منبع باز اندروید برای ساخت و توسعه کاستوم رام ها استفاده می‌کنند. طبیعتاً هر کدام از این توسعه‌دهندگان صاحب یک کاستوم رام شخصی با تجربه کاربری متفاوتی هستند. در زیر 3 مورد از برترین کاستوم رام های اندرویدی به شما معرفی شده است.

  1. Pixel Experience: اگر با گوشی‌های گوگل آشنایی داشته باشید، به احتمال زیاد نام گوگل پیکسل برایتان آشنا می‌باشد. در حال حاضر یکی از کاستوم رام های پرطرفدار و معتبر، PixelExperience است. این کاستوم رام به کسانی که به تجربه کاربری اندرویدی خالص علاقه دارند، توصیه می‌شود. در واقع می‌توان گفت برای تبدیل گوشی به گوگل پیکسل از این کاستوم رام استفاده می‌شود.
  2. LineagueOS: یکی از کاستوم رام های محبوب و شناخته‌شده در بازار، LineagueOS است. افراد قدیمی‎تر از این رام با نام CyanogenMod نیز یاد می‌کنند. این رام از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار می‌باشد. جالب است بدانید بیش از 1/5 میلیون دستگاه اندرویدی به این کاستوم رام مجهز شده‌اند.
  3. ArrowOS: این رام سفارشی به کاربران خود اجازه می‌دهد تا کنترل بسیار زیادی روی ظاهر و رفتار گوشی خود داشته باشند. این کاستوم رام مناسب افرادی است که علاقه به تجربه کاربری شخصی‌سازی شده دارند.

جمع بندی در مورد کاستوم رام

در این مقاله به تمام جزئیات مثبت و منفی کاستوم رام ها اشاره کردیم. دو نکته بسیار مهم در مورد کاستوم رام ها که باید به آن دقت شود، استفاده و نصب کاستوم رام های معتبر و شناخته شده و باطل شدن گارانتی دستگاه پس از نصب این رام‌های سفارشی می‌باشد. اگر زمان زیای از خرید گوشیتان نمی‌گذرد یا اینکه آشنایی کافی برای نصب کاستوم رام ها را ندارید، خودتان اقدام به این کار نکنید. اگر تصمیم شما برای نصب کاستم رام قطعی است می‌توانید از آموزش نصب کاستوم رام LineageOS گام به گام استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *