بلاگ

آشنایی با ریجن‌های‌ PS5، روش‌های تشخیص و نحوه تغییر آن

آشنایی با ریجن‌های‌ PS5، روش‌های تشخیص و نحوه تغییر آن، ریجن‌های PS5 به‌عنوان یکی از جنبه‌های کلیدی در استفاده از این کنسول، تأثیراتی بر روی کنترل محتوا و کارکرد کنسول دارند. با شناخت این تفاوت‌ها و تأثیر آن‌ها بر بازی‌ها و عملکرد کلی دستگاه، می‌توانیم تصمیمات بهتری را درباره خرید کنسول PS5 بگیریم.
در این وبلاگ، به بررسی تفاوت‌های موجود بین ریجن‌های مختلف کنسول PS5 می‌پردازیم، از جمله تأثیر آن‌ها بر بازی‌ها، قوانین فروش و همچنین مقدار تفاوت آنها با یکدیگر. علاوه بر این، ما راهنمایی‌های مناسبی در زمینه انتخاب ریجن مناسب به شما ارائه خواهیم داد تا شما بتوانید تصمیم بهتری در انتخاب و خرید خود اتخاذ کنید.

هر کد ریجن مربوط به چه کشور‌هایی می‌باشد؟

شما از طریق شماره کد ریجن‌ها می‌توانید متوجه منطقه جغرافیایی ریجن کنسول خود شوید. به‌صورت کلی کنسول‌های سونی در شش ریجن وجود دارند و ما در قسمت پایین به‌صورت کامل شماره کد ریجن‌ها را برای شما مشخص کرده‌ایم:

  • R1: آمریکا و کانادا
  • R2: ژاپن، آفریقا جنوبی، خاورمیانه، اروپا
  • R3: آسیا شرقی
  • R4: استرالیا و آمریکا لاتین
  • R5: روسیه و افریقا
  • R6: چین

آیا ریجن‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند؟

ریجن‌های مختلف کنسولPS5 می‌توانند دارای تفاوت‌های جزئی و حتی گاهی بسیار آشکار با یکدیگر باشند. در ادامه این مطلب به‌صورت جزئی به این تفاوت‌ها اشاره خواهیم کرد.

تفاوت‌‌های فنی

به‌صورت کلی می‌توان گفت که ریجن‌های کنسول‌های PS5 از نظر فنی و سخت‌افزاری هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ درنتیجه از این نظر جای هیچ نگرانی وجود ندارد. اما به این نکته باید توجه کرد که تنظیمات و سیستم نرم‌افزاری می‌تواند در ریجن‌های مختلف دارای کمی تفاوت باشد. این تفاوت شامل نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل کنسول، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و قابلیت‌های دیگر می‌شود که ممکن است تا حدود بسیار کمی بر عملکرد کلی کنسول تأثیرگذار باشد. اما در نظر داشته باشید که این تفاوت به‌احتمال زیاد دارای اهمیت چندانی نمی‌باشد در انتها می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که ریجن‌های مختلف از نظر فنی و نرم‌افزاری کاملاً یکسان هستند.

محدودیت‌های محتوایی در برخی از ریجن‌ها

برخی از کشورها محدودیت‌هایی را بر روی محتوای ویدئویی، عکس یا موسیقی اعمال می‌کنند. این محدودیت‌ها ممکن است شامل ممنوعیت یا محدودیت دسترسی به برخی از قسمت‌های بازی‌ها، فیلم‌ها یا سایر محتواهای دیجیتال باشد که به دلایل مذهبی، فرهنگی یا سیاسی اعمال می‌شود. برای مثال در برخی از کشور‌های مسلمان و عربی ممکن است مقداری محدودیت محتوا وجود داشته باشد که می‌تواند کمی بر روی محتوای بازی تأثیرگذار باشد.

اما باز هم باید افزود که این محدودیت‌ها و تفاوت‌های آن بین ریجن‌های مختلف نسبتاً محدود و کم است و احتمالاً به چشم نمی‌آید و از این نظر نیز مشکل و یا نگرانی‌ای برای شما وجود نخواهد داشت. اما اگر به دنبال استفاده حداکثری و بدون سانسور هستید ریجن‌هایی را انتخاب کنید که دارای این سری از مشکلات نباشند.

قوانین فروش و خدمات پس از فروش

قوانین فروش ممکن است در ریجن‌های مختلف متفاوت باشند. برخی از کشورها ممکن است محدودیت‌هایی بر روی خریدوفروش کنسول‌های بازی یا بازی‌های خاص اعمال کنند. این موضوع شامل محدودیت‌های سنی، محدودیت‌های محلی برای واردات و صادرات یا محدودیت‌هایی برای فروش آنلاین باشد.
سیاست‌های نگهداری و خدمات پس از فروش نیز ممکن است در ریجن‌های مختلف متفاوت باشند. برخی از کشورها قوانین و استانداردهای سختی را برای تعمیر و خدمات پس از فروش اعمال می‌کنند که ممکن است تأثیری بر خرید و استفاده از کنسول PS5 داشته باشند. همچنین، شرکت‌های تولیدی ممکن است سیاست‌های متفاوتی را در خصوص تعمیرات و گارانتی‌های محصولات خود در ریجن‌های مختلف داشته باشند.

البته با توجه به اینکه کنسول‌های بازی در ایران خریدوفروش می‌شوند، قوانین و مشکلات سخت‌گیرانه دیگر کشورها برای ما وجود ندارد و از این نظر شما نیاز به هیچ‌گونه دقت و حساسیتی ندارید.

تفاوت قیمت بین ریجن‌ها

پس از تفاوت‌های جزئی مانند قوانین فروش و برخی از محدودیت‌ها ممکن است برای شما سؤال پیش بیاید که آیا ریجن‌های مختلف از نظر قیمت با یکدیگر متفاوت هستند یا خیر. برخلاف گمانه‌زنی‌ها، قیمت‌های کنسول PS5 در ریجن‌های مختلف عموماً یکسان است. این بدان معناست که شما لازم نیست هزینه بیشتر یا کمتری در قبال ریجن‌های متفاوت بپردازید.

چگونه ریجن‌ کنسول PS5 را تشخیص دهیم؟

تشخیص از طریق برچسب روی محصول

کنسول‌های PS5 دارای برچسب‌هایی روی جعبه‌شان هستند که ریجن آن‌ها را نشان می‌دهد. شماره کد ریجن اغلب در کنار یک علامت استاندارد جهانی (مانند علامت Globe) یا نوشته‌ای مانند Region یا Reg قرار می‌گیرد. این برچسب معمولاً در پشت یا زیر جعبه قرار دارد و شما با بررسی آن می‌توانید به ریجن کنسول پی ببرید.

تشخیص از طریق کد ریجن کنسول

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، سونی کل جهان را به شش منطقه جغرافیایی تقسیم‌بندی کرده است که هرکدام یه عدد مشخص و مربوط به خود را دارد. اما برای تشخیص دقیق‌تر ریجن دستگاه خود، می‌توانید از کد مربوط به ریجن آن را شناسایی کنید. هر کنسول دارای یک کد اختصاصی به فرمت CFI-10XX است که دو عدد مربوط به قسمت XX نشان‌دهنده‌ی ریجن کنسول است. به جای XX دو عدد مربوط به ریجن‌های مختلف قرار می‌گیرد که در ادامه به آنها اشاره شده است:

  • 00: ژاپن
  • 02: اقیانوسیه (نیوزلند و استرالیا)
  • 08: آسیای مرکزی، هندوستان، روسیه، اوکراین
  • 14: آمریکای لاتین، مکزیک، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی
  • 15: آمریکای شمالی (کانادا، ایالات متحده)
  • 16: اروپا، خاورمیانه، آفریقا
  • 18: کره جنوبی

به عنوان مثال، ps5 ریجن اروپا با فرم کلی CFI-1016 شناخته می‌شود. به این نکته نیز باید اشاره کرد که ممکن است در انتهای این ارقام، یکی از حروف A یا B نیز درج شده باشد که هرکدام مربوط به یک نوع از کنسول است. حرف A نشان‌دهنده‌ی دیسک خور بودن کنسول و حرف B نیز نشان‌دهنده‌ی دیجیتال بودن کنسول است.

تشخیص ریجن کنسول خود از طریق تنظیمات

اگر به هر دلیلی به جعبه کنسول خود دسترسی ندارید می‌توانید از طریق تنظیمات کنسول ریجن دستگاه خود را شناسایی کنید. برای دیدن ریجن PS5 خود کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا به قسمت Settings بروید
  2. سپس بر روی گزینه Account Management کلیک کنید
  3. به قسمت Account information بروید
  4. در قسمت Address می‌توانید ریجن خود را مشاهده کنید

تشخیص از طریق اکانت PSN

شما می‌توانید از طریق اکانت PSN خود به‌راحتی ریجن کنسول PS5 خود را تشخیص دهید. برای این کار می‌توانید به‌صورت زیر عمل کنید:

  1. ورود به اکانت PSN: ابتدا به اکانت PSN خود وارد شوید. می‌توانید از کنسول PS5 خود یا از وب‌سایت PlayStation Network استفاده کنید.
  2. رفتن به تنظیمات: پس از ورود به اکانت PSN، به قسمت تنظیمات بروید. این گزینه معمولاً در بخش پروفایل یا حساب کاربری قرار دارد.
  3. مشاهده اطلاعات حساب: در قسمت تنظیمات، به بخشی مانند اطلاعات حساب یا پروفایل حساب بروید.
  4. تشخیص ریجن: در اطلاعات حساب، یک بخش با عنوان ریجن یا کد ریجن وجود دارد. این بخش نشان می‌دهد که کنسول PS5 شما به کدام ریجن تعلق دارد.

آیا می‌توان ریجن کنسول را تغییر داد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که به هیچ عنوان نمی‌توان ریجن و منطقه کنسول‌های سونی را تغییر داد و تنها کاری که می‌توان کرد، ساخت یک اکانت جدید است، زیرا هیچ روشی برای دور زدن و فریب دادن سونی وجود ندارد. برای ساخت یک اکانت PSN جدید به روش زیر عمل کنید:

  • در کامپیوتر شخصی خود یا موبایل یک مرورگر وب باز کنید.
  • وارد سایت سونی به نشانی playstation.com شوید.
  • بر روی گزینه Create ضربه بزنید.
  • تاریخ تولد صحیح خود را وارد کنید. اطلاعات خود را باید درست و دقیق وارد کنید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید.
  • در این مرحله، کشور (منطقه)، استان (ایالت) و زبان خود را انتخاب کنید.
  • آدرس ایمیل و پسورد مورد نظر خود را تایپ کنید. در این‌جا باید دقت کنید که از این آدرس برای هیچ اکانت مربوط به سونی یا پلی استیشن دیگر استفاده نکرده باشید. یک پسورد دقیق و ایمن برای اکانت PSN جدید خود تعریف کنید.
  • بر روی گزینه Confirm کیک کنید.

اما اگر قصد دارید تنها به بازی‌ها، محتواها و سرویس‌های استریم خاصی مانند netflix که تنها برخی از ریجن‌ها و موقعیت‌های جغرافیایی خاصی می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند و برای سایر کشورها و مناطق قفل است دسترسی داشته باشید، می‌توانید به جای ساخت اکانت جدید در PSN، از ابزارهای تغییر IP استفاده کنید.

در این وبلاگ، ما به بررسی مفهوم ریجن‌ها و تفاوت‌های کنسول PS5 در ریجن‌های مختلف پرداختیم. ابتدا با معرفی مفهوم ریجن‌ها آشنا شدیم و سپس به تفاوت‌های آنها پی بردیم. با اطلاعاتی که در این وبلاگ ارائه شد و با دانشی که به دست آوردید، می‌توانید تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تری در مورد خرید و استفاده از کنسول PS5 داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *