بلاگ

ایکس باکس بخریم یا پلی استیشن 5؟

ایکس باکس بخریم یا پلی استیشن 5؟، افرادی که تابه‌حال هیچ تجربه خاصی از پلتفرم‌های بازی ندارند یا افرادی که تمام عمر خود را در کامپیوتر بازی کرده‌اند، همیشه در انتخاب میان کنسول‌هایی مانند ایکس‌باکس و پلی‌استیشن دچار شک و تردید هستند. این شک و تردید در سال‌های اخیر پس از انتشار کنسول‌‌های نسل نهم یعنی Xbox SeriesX و PlayStaion5 بسیار بیشتر از قبل شده و علاقه‌مندان را دچار سردرگمی‌های بسیاری کرده است. در چنین شرایطی، شما به یک راهنمایی کامل در مورد انتخاب صحیح میان این دو کنسول نیاز دارید. در اینجا به بررسی عمیق و مقایسه دقیق این دو کنسول پرداخته و تمامی نکات و راهنمایی‌های موردنیاز را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

نگاهی کلی به کنسول‌های PlayStation 5 و Xbox Series X

PlayStation 5 و Xbox Series X، دو نمادی از دو غول تکنولوژی هستند که هر کدام با ویژگی‌ها و قابلیت‌های پیشرفته خود، موجب حیرت و هیجان علاقه‌مندان به بازی شده‌اند. پلی‌استیشن با طراحی خاص و قدرت پردازشی بالایی که فراهم می‌کند و Xbox Series X باقدرت فنی بالا، پشتیبانی از خدمات گسترده Microsoft، هر کدام می‌توانند گزینه‌های بسیار جذابی برای علاقه‌مندان به بازی‌ها باشند. در ادامه، به بررسی اجمالی این دو کنسول پرداخته و ویژگی‌ها، عیوب و مزایای هرکدام را برای شما بیان خواهیم کرد تا به شما کمک کنیم تصمیم بهتری برای خرید خودتان بگیرید.

بررسی و مقایسه کنسول‌های PlayStation5 و Xbox Series X

برای‌آنکه بتوانید انتخابی درست میان این دو کنسول جذاب داشته باشید، باید به طور کامل با ویژگی‌ها و مزایا هر یک آشنا باشید. سپس با کنار هم گذاشتن این اطلاعات و مقایسه تک‌تک آنها، تصمیم نهایی خود را اتخاذ کنید. هر کدام از این کنسول‌ها، ویژگی‌های خاصی دارند که باعث تمایز آن از دیگری می‌شود. در ادامه تمامی این ویژگی‌ها را برای شما بررسی خواهیم کرد.

مقایسه قدرت فنی

در یک نگاه و مقایسه کلی، هر دو کنسول شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند و تفاوت آن‌چنانی هم با هم ندارند. اما اگر کمی دقیق‌تر و ریز‌تر نگاه کنیم، متوجه برخی از اختلافات بسیار کوچک می‌شویم. این اختلافات جزئی تأثیر زیادی بر روی قدرت فنی دو دستگاه ندارند اما اگر قصد دارید که تمامی فاکتور‌های رقابتی را در نظر بگیرید، بایدبه این اعداد و ارقام توجه داشته باشید.

PlayStation 5 دارای پردازنده AMD Zen 2 با فرکانس 3.5 گیگاهرتز و GPU AMD RDNA 2، 2.23 گیگاهرتزی و 10.28 ترافلاپی است. اما Xbox Series X دارای پردازنده AMD Zen 2 با فرکانس 3.8 گیگاهرتز و GPU AMD RDNA 2، 1.825 گیگاهرتزی و 12 ترافلاپی است. در نگاه اول به نظر می‌رسد که قدرت پردازشی ایکس‌باکس بیشتر از پلی‌استیشن است اما PlayStation5 دارای رویکردی می‌باشد که در صورت لزوم می‌تواند قدرت فنی خود را کمی بالاتر ببرد. پس می‌توان گفت که از نظر پردازشی تفاوت آنچنانی با یکدیگر ندارند.

در بررسی رم‌های دو دستگاه، شاهد هستیم که PlayStation 5 دارای 16 گیگابایت حافظه GDDR6 با پهنای باند 448 گیگابایت بر ثانیه است و در طرف مقابل Xbox Series X دارای 16 گیگابایت حافظه GDDR6 با پهنای باند 560 گیگابایت بر ثانیه می‌باشد. باز هم در نگاه اول خواهیم دید که ایکس‌باکس برتری دارد اما باید در نظر بگرید که با توجه سرعت بالای حافظه SSD کنسول پلی‌استیشن، این کنسول از نظر خوانش اطلاعات هیچگونه ضعفی در برابر ایکس‌باکس ندارد.

همچنین هر دو کنسول دارای قابلیت پشتیبانی از رزولوشن‌های 8K و 4K هستند که به کاربران امکان می‌دهد تا تصاویری باکیفیت و واقع‌گرایانه را تماشا کنند. هر دو کنسول PlayStation 5 و Xbox Series X قادر به اجرای بازی‌ها با نرخ فریم ریت بالایی هستند. هر دو کنسول می‌توانند تا 120 هرتز فریم ریت را پشتیبانی کنند.

بررسی قابلیت‌های سونی و مایکروسافت

پس از آشنایی باقدرت فنی هر کنسول، حال باید به قابلیت‌هایی که شرکت‌های توسعه‌دهنده دو کنسول در اختیار شما قرار می‌دهند توجه کنید و آنها را بررسی نمایید. سونی و مایکروسافت، قابلیت‌های جذابی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند که هر یک از این قابلیت‌ها، مزایا بسیاری را با خود به همراه دارند. برای مثال موارد زیر بررسی ساده‌ای از قابلیت‌های دو شرکت سونی و مایکروسافت برای کنسول‌های خود است.

سونی برای کاربران خود، اشتراک‌هایی نظیر PlayStation Plus و PS NOW را ارائه می‌دهد. این اشتراک‌ها با توجه به نوع خود، مزیت‌های فراوانی را به همراه دارند. به‌عنوان‌مثال هر ماه تعداد زیادی از بازی‌های منتخب را به‌صورت رایگان در اختیار مشترکین خود قرار می‌دهند و کاربران نیز می‌توانند این بازی‌ها را به لیست خود اضافه کنند. قابلیت PS PLUS بسیار وسیع و متنوع است؛ برای آشنایی بیشتر با آن پیشنهاد می‌کنیم که به این لینک مراجعه کنید.

مایکروسافت نیز اشتراکی نظیر Game Pass را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. Xbox Game Pass یکی از بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین خدمات ارائه شده در تمامی ادوار دنیای بازی‌های ویدئویی می‌باشد. این سرویس فوق‌العاده به کاربران امکان می‌دهد تا با داشتن یک اشتراک ماهانه، به یک لیست با بیش از صد بازی از زمان عرضه تا جدیدترین عناوین Xbox دسترسی داشته باشند. این لیست وسیع شامل بازی‌های متنوعی از انواع مختلف ژانرها، بازی‌های انحصاری Xbox و حتی برخی بازی‌های تازه عرضه شده است.

مقایسه بازی‌های انحصاری دو کنسول

بازی‌های انحصاری، اغلب نقطه تمایز مهمی برای هر کنسول محسوب می‌شوند. این بازی‌ها به طور انحصاری بر روی یک کنسول عرضه می‌شوند و تجربه‌ منحصربه‌فردی را برای بازیکنان ایجاد می‌کنند. هر کنسول دارای ارزش‌ها و فرهنگ مختص به خود هستند و بازی‌های انحصاری، اغلب نشانی از این ارزش‌ها و فرهنگ‌ها به حساب می‌آیند؛ به‌گونه‌ای که هر کدام از این کنسول‌ها را با توجه به بازی‌های انحصاری‌شان معرفی می‌کنند. هر دو کنسول دارای بازی‌های انحصاری بسیار محبوبی هستند اما باید اعتراف کرد که در این مقایسه، کمی کفه ترازو به سمت پلی‌استیشن است. لیست زیر اشاره‌ای به بازی‌های انحصاری دو کنسول می‌باشد.

بازی‌های انحصاری PlayStation

  • Horizon Series
  • God of War Series
  • Gran Turismo 7
  • The Last Of Us
  • Uncharted
  • Spider-Man

بازی‌های انحصاری Xbox

  • Halo Infinite
  • Forza Horizon
  • Hellblade II: Senua’s Saga
  • State of Decay

بررسی و مقایسه کنترلر‌ها

یکی دیگر از جنبه‌های مهمی که روی انتخاب شما تأثیر فراوانی دارد، کنترلر‌های این دو کنسول است. بررسی این دو کنترلر کاملاً سلیقه‌ای است و بستگی به خودتان دارد. قبل از خرید کنسول خود، بهتر است یکبار به امتحان این دو کنترلر بپردازید و برای خود مشخص کنید که دستتان با کدام یک از این کنترلر‌ها منطبق‌تر و راحت‌تر است. DualSence و Xbox Wireless Controller نام دو کنترلر این کنسول‌ها می‌باشد که هر کدام ویژگی‌های ظاهری و فنی متفاوتی با دیگری دارد. اما در نهایت، بهترین راه برای مقایسه این ویژگی‌ها و مشخصات تست دو کنترلر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *