بلاگ

بررسی ویژگی‌های احتمالی گلکسی S25 سامسونگ

 

بررسی ویژگی‌های احتمالی گلکسی S25 سامسونگ، بدون شک قابلیت‌های هوش مصنوعی سری S24 سامسونگ تحول عظیمی را در سری‌های پرچم‌دار سامسونگ ایجاد کرد. در اواسط ژانویه 2024 بود که سامسونگ از این سری چرم‌دار خود رونمایی کرد و آن را روانه بازار کرد. اما با گذشت چند ماه از عرضه جدیدترین نسل گوشی‌های هوشمند و پرچم‌دار سامسونگ، وقت آن رسیده که نیم نگاهی به نسل بعدی این گوشی‌ها، یعنی سری گلکسی اس25 داشته باشیم.

آیا سامسونگ همانند نسل اس24، ویژگی‌های جدید و خارق‌العاده‌ای را در گوشی‌های پرچم‌دار جدید خود قرار خواهد داد؟ آیا در سری اس25 شاهد تغییرات عمده‌ای در طراحی و ظاهر گوشی‌ها خواهیم بود؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی شایعات و گمانه‌زنی‌هایی که در مورد گوشی‌های سری گلکسی اس25 سامسونگ است، بپردازیم. با ما همراه باشید.

چه زمانی باید منتظر رونمایی سری گلکسی S25 سامسونگ باشیم؟

در ابتدا بد نیست نگاهی به زمان رونمایی سری‌های قبلی پرچم‌داران شرکت سامسونگ بیندازیم. در تاریخ 20 بهمن 1400، گوشی‌های گلکسی S22 سامسونگ به بازار معرفی شدند. از نسل بعدی این سری، در تاریخ 27 بهمن 1401 رونمایی شد. همچنین در تاریخ 11 بهمن 1402، سری گلکسی S24 توسط شرکت سامسونگ رونمایی و به بازار موبایل عرضه شد. درنتیجه می‌توانیم انتظار داشته باشیم که سری S25 نیز در بهمن ماه 1403 رونمایی شود. اما به این نکته باید اشاره کنیم که هنوز سامسونگ تاریخ رسمی را برای عرضه این سری ارائه نکرده است.

علاوه بر اینکه سامسونگ هنوز تاریخی را اعلام نکرده، هیچ اطلاعات موثق و یا شایعات دقیقی نیز در این زمینه وجود ندارد. در نتیجه ممکن است همانند سال‌های قبل، سامسونگ در بهمن ماه این سری را روانه بازار کند یا شاید تصمیم بگیرد این نسل را کمی زودتر یا دیرتر به بازار عرضه کند. پس تا انتشار اطلاعات دقیق‌تر، باید منتظر ماند.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های احتمالی سری Galaxy S25

جالب است بدانید که قبل از معرفی گوشی‌های سری S24، شایعاتی در مورد ویژگی‌ها و قابلیت‌های سری S25 سامسونگ در فضای مجازی منتشر شده بود. حالا که سری S24 به بازار عرضه شده و چندماهی هم از عرضه آن می‌گذرد، می‌توان توقع داشت که تعداد این شایعه‌ها بیشتر شود. در نتیجه می‌توان در حال حاضر در مورد ویژگی‌ها و قابلیت‌های سری S25 سامسونگ صجبت کرد. این نکته را نباید فراموش کنید که سری S سامسونگ، سری پرچم‌دار این شرکت است و نقش بسیار مهمی در جایگاه و رتبه این شرکت در بین رقبا دارد.

طراحی

اولین موضوعی که پیش از هرچیز در ذهن مخاطب خطور می‌کند، بخش ظاهر و تغییرات ظاهری یک گوشی نسبت به نسل قبل است. در چند سال اخیر شرکت سامسونگ تغییر قابل ملاحظه و چشمگیری را در طراحی و ظاهر سری گلکسی S ایجاد نکرده است، اما براساس شایعات و اطلاعاتی که توسط افشاگری به نام Revegnus در فضای مجازی پخش شده، احتمالا سری S25 با تغییراتی در طراحی و ظاهر به بازار عرضه خواهد شد. او در یک مطلبی چنین بیان کرده بود که شرکت سامسونگ از طراح سابق مرسدس بنز (ایلهوان لی) خواسته بود تا برند گلکسی را احیا کند، در نتیجه می‌توان انتظار داشت که تغییراتی در طراحی این نسل از گوشی‌های پرچم‌دار ایجاد شود.

در مدل اولترا S24 که در سال 2024 به بازار عرضه شد، سامسونگ از فلز تیتانیوم برای ساخت گوشی خود استفاده کرد و به نظر می‌رسد این شرکت قصد دارد نسل بعدی را هم با همین فلز طراحی کند. اما آیا سامسونگ قصد دارد از همان فلزی که در ساخت Galaxy S24 Ultra استفاده کرده، برای ساخت نسل جدید خود استفاده کند؟

فلز تیتانیوم گریدها و درجات مختلفی دارد، به عنوان مثال فلزی که سامسونگ در ساخت گلکسی S24 اولترا استفاده کرده، تیتانیوم گرید 2 است. اما اپل در ساخت سری آیفون 15 پرو، از تیتانیوم گرید 5 استفاده کرده است. این درجه از فلز تیتانیوم، در اصل آلیاژی از تیتانیوم، آلومینیوم و وانادیم است. تیتانیوم گرید 2 تماماً تیتانیوم است و نسبت به تیتانیوم گرید 5، نرم‌تر، ارزان‌تر و کار با آن آسان‌تر است. حال باید ببینیم سامسونگ قصد دارد در ساخت نسل جدید گوشی خود، از کدام گرید این فلز گران‌بها و کمیاب استفاده کند.

براساس اطلاعاتی که توسط برخی از افشاگران منتشر شده، احتمالا در قسمت ظاهر و طراحی نسل جدید سری S، تمرکز بیشتر بر روی قاب‌ها و لبه‌های این سری خواهد بود. همچنین براساس شنیده‌ها، در مدل اولترا قرار نیست اتفاق خاصی رخ دهد و شاهد تغییر خاصی در طراحی نخواهیم بود. مطلب دیگری که در بین شایعات به چشم می‌خورد، افزایش اندازه نمایشگر سری اولترا به 6.9 اینچ است. اگر این خبر صحت داشته باشد، ممکن است اندازه صفحه نمایش و نمایشگر کمی بزرگ‌تر شود و حاشیه‌های نمایشگر نیز کمی باریک‌تر شوند.

علاوه بر مطالب فوق، یک افشاگر کره‌ای نیز در یک مطلبی به این موضوع اشاره کرده است که نمایشگر گلکسی S25، قرار است به اندازه 0.16 اینچ بزرگ شود و به 6.36 اینچ برسد. اگر اطلاعات و ادعاهای این فرد نیز درست باشد، این دومین بار است که در طول سه سال اخیر، اندازه صفحه نمایش مدل پایه افزایش پیدا می‌کند.

مشخصات سخت‌افزاری

در میان شایعات و اطلاعاتی که در این مدت منتشر شده، اولین موضوع و خبری که در مورد سخت‌افزار به کار رفته در گوشی‌های سری S25 منتشر شد و به بیرون درز کرد، مربوط به مشخصات دوربین نسل جدید سری S سامسونگ بود. در ماه دسامبر 2023، افشاگری معروف به Revegnus در پستی ادعا کرد که سری پرچمدار این شرکت، از حسگر ۱ اینچی با پیکسل‌های ۰.۸ میکرومتر، فوکوس خودکار دو پیکسلی و زوم دیجیتال درون حسگر بهره خواهد برد، البته این پست بعداً حذف شد.

همانطور که از متن بالا نیز مشخص است، این افشاگر اشاره‌ای به مدل خاصی نکرده است، اما او در یک پست دیگری چنین می‌نویسد: “مدل‌های اس ۲۵ و اس ۲۵ پلاس دیگر از حسگر ضعیف GN3 استفاده نخواهند کرد.” این پست، می‌تواند نشان دهنده این باشد که احتمالا سامسونگ در سری اس 25، قرار است از حسگر 1 اینچی استفاده کند.

جالب است بدانید که حسگر GN3 را خود شرکت سامسونگ تولید می‌کند اما براساس شنیده‌ها، احتمال زیاد سامسونگ قصد دارد در سری گلکسی S خود، از حسگرهای ساخت شرکت سونی استفاده کند. Revegnus همچنین در مورد دوربین نیز یک نقشه راهی را به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهد لنز واید و لنز تله‌فوتو با دیافراگم متغیر راهی بازار خواهند شد. همچنین به این مورد نیز اشاره شده است که دوربین اولترا واید نیز به سنسور 50 مگاپیکسلی مجهز خواهد شد.

در میان خبرهای مرتبط با بخش سخت‌افزار، بد نیست به یک گزارش نیز اشاره کنیم که توسط خبرگزاری کره‌ای ET News منتشر شده است. این خبرگزاری گزارش داده که شرکت سونی قصد دارد تعدادی از بخش‌های مرتبط با تولید حسگرهای تصویر خود را به کشور کره جنوبی منتقل کند. درست است که این خبر ارتباط مستقیمی با تولید حسگر برای S25 توسط سونی ندارد، اما به این نکته اشاره دارد که احتمالاً شرکت سامسونگ در گوشی‌های هوشمند آینده خود، از حسگرهای ترکیبی ساخته شده توسط شرکت سونی و سامسونگ استفاده خواهد کرد.

یکی از بخش‌هایی که شرکت سامسونگ در حال تحقیق و توسعه در آن زمینه است، نسل بعدی نمایشگرهای OLED است. این نسل از نمایشگرها، قابلیت اسکن چند اثر انگشت را به طور همزمان دارند و علاوه بر آن، در هر نقطه از صفحه نمایش می‌توان اثر انگشت را اسکن کرد. براساس پیش‌بینی‌های مدیرعامل شرکت Isorg (دیتر مای)، سامسونگ تا سال 2025 این نسل از نمایشگرها را به بازار عرضه خواهد کرد.

اما مورد دیگری که باید بررسی کرد، بحث پردازنده گوشی هوشمند است. در سری S24، سامسونگ در بازارهای منتخب، از پردازنده اسنپدراگون استفاده کردو در سایر نقاط جهان نیز از تراشه اگزینوس در ساخت گوشی‌های سری S خود بهره گرفت. براساس شایعاتی که در فضای مجازی منتشر شده بود، این احتمال وجود داشت که در سال 2025، سامسونگ در تمام جهان از تراشه اگزینوس استفاده کند، اما DigiTimes یک گزارشی را منتشر کرد و این موضوع را به طور کامل رد کرد.

در این گزارش بیان شده است که سامسونگ همانند گذشته به استراتژی دوگانه خود ادامه خواهد داد. در برخی از نقاط جهان، سری Galaxy S، با پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 4 و در سایر نقاط نیز با پردازنده اگزینوس 2500 به بازار عرضه خواهد شد. پاندافلش، یک افشاگر دیگری است که ادعا کرده اگزینوس 2500، براساس نسل دوم فرآیند ساخت 3 نانومتری سامسونگ طراحی و ساخته خواهد شد. براساس شنیده‌ها، این فرآیند نه تنها نسبت به اگزینوس 2400، بلکه نسبت به فرآیند 3 نانومتری که کوالکوم برای اسنپدراگون 8 نسل 4 از آن استفاده می‌کند، بازدهی انرژی را به طور چشمگیری افزایش داده است.

در میان شایعه‌ها و افشاگری‌ها، یک شایعه‌ای به چشم می‌خورد که باید با احتیاط به آن نگاه کرد. در این مطلب بیان شده است که در سامسونگ در اگزینوس 2500، از یک شتاب‌دهنده هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد که توسط شرکت گوگل بصورت اختصاصی و انحصاری ساخته شده است. بد نیست بدانید سامسونگ در دو نسل گذشته خود، در حال توسعه سیلیکون هوش مصنوعی انحصاری خود بوده است، بنابراین اگر این شایعه واقعیت داشته باشد، به این معناست که سامسونگ نتوانسته شتاب‌دهنده هوش مصنوعی خود را به طور کامل توسعه دهد.

البته به این موضوع نیز باید اشاره کرد که سامسونگ و گوگل، سابقه همکاری با یکدیگر را در گذشته نیز داشته‌اند، به عنوان مثال در توسعه سری تراشه‌های تنسور و قابلیت‌های هوش مصنوعی مانند Galaxy AI، این همکاری به خوبی دیده می‌شود.

اگر به شایعات توجه کنیم و به آنها اعتبار دهیم، افزایش توان سخت‌افزاری تراشه‌های اگزینوس و اسنپدراگون، طبیعتا منجر به افزایش قابل توجه مصرف باتری نیز می‌شوند. یکی از افشاگران این حوزه، مطلبی را منتشر کرده و در آن نوشته که سامسونگ قصد دارد برای افزایش طول عمر باتری و جبران این موضوع، ظرفیت باتری گوشی‌های سری Galaxy S25 را افزایش دهد. او همچنین ادعا کرده است که ممکن است ظرفیت باتری مدل اولترا به 6000 میلی آمپر ساعت نیز برسد.

طبق گزارشی که از The Elec منتشر شده است، احتمال دارد سامسونگ در ساخت باتری‌های سری S25، از فناوری Stack استفاده کند. از این فناوری معمولا در خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود، اما براساس شنیده‌ها، به نظر می‌رسد بخش R&D سامسونگ در حال بررسی استفاده از این تکنولوژی در ساخت گوشی‌های هوشمند است. اما اگر بخواهیم بطور خلاصه به فناوری Stack بپردازیم، باید بگویم که این فناوری به نحوه چیدمان سلول‌های باتری اشاره دارد و با استفاده از این فناوری، می‌توان در حجم کمتری ظرفیت انرژی بالاتری را ذخیره کرد. براساس این گزارش، استفاده از فناوری Stack، می‌تواند تا 10 درصد چگالی انرژی را بهبود بخشد.

اما یک افشاگر دیگر نیز به این موضوع اشاره کرده که سامسونگ قرار نیست در سری گلکسی S25 خود از فناوری Stack استفاده کند و قرار است از این فناوری در سری S26 خود بهره بگیرد. در مورد رم گوشی S25 نیز باید بگوییم که گویا سامسونگ تصمیم گرفته در Galaxy S25 خود نیز از رم 8 مگابایتی استفاده کند که به نظر رم کمی برای این گوشی پرچم‌دار به حساب می‌آید. برخلاف موضوع رم، در زمینه حافظه داخلی سامسونگ قصد ایجاد تغییراتی را دارد.

براساس نقشه راهی که توسط بخش نیمه‌رساناهای شرکت سامسونگ برای نسل بعدی UFS منتشر شده، این شرکت قصد دارد UFS 4.0 با 4 کانال CS را در سال 2025 عرضه کند و سپس در سال 2027 به USF 5.0 ارتقا یابد. براساس این نقشه راه، UFS 4.0 با 4 کانال CS، می‌تواند بطور چشم‌گیری سرعت خواندن و نوشتن را نسبت به استاندارد فعلی UFS 4.0 افزایش دهد. این افزایش سرعت، مزایای زیادی مانند زمان بارگذاری سریع‌تر، بهره‌گیری از برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی کارآمدتر و… را به ارمغان خواهد آورد.

قیمت گوشی‌های سری گلکسی S25

اگر بخواهیم به قیمت گوشی‌های سری S سامسونگ در چند سال اخیر نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که در طی سه سال گذشته، قیمت این محصولات تقریبا ثابت بوده است. به عنوان مثال مدل‌های پایه و پلاس نسل پرچم‌دار سامسونگ در طی سه سال اخیر، به ترتیب روی قیمت‌های 799 و 999 دلار باقی مانده‌اند. تنها سری Galaxy S Ultra در سال 2024 نسبت به سال گذشته افزایش قیمت 100 دلاری داشته است.

براساس این روند، می‌توان پیش‌بینی کرد که سامسونگ در نسل جدید سری S خود نیز افزایش قیمت نخواهد داشت. اما به این موضوع نیز باید اشاره کرد که در این زمینه هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست و تنها براساس حدس و گمان می‌توان چنین پیش‌بینی کرد. در نتیجه باید منتظر اخبار و اطلاعات جدید در زمینه قیمت این گوشی‌ها باشیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *