بلاگ

مقایسه پردازنده‌ گوشی‌های سری Galaxy Ax5

مقایسه پردازنده‌ گوشی‌های سری Galaxy Ax5، پردازنده یا processor، به‌عنوان مغز اصلی گوشی هوشمند عمل می‌کند. این قطعه مسئول انجام عملیات مختلفی در دستگاه، مانند اجرای برنامه‌ها، پردازش داده‌ها و مدیریت سیستم‌عامل است. هرچقدر پردازنده یک گوشی هوشمند قدرتمندتر و بهینه‌تر باشد، عملکرد و کارایی دستگاه نیز بیشتر می‌شود. بررسی پردازنده یا تراشه، اولین کاری است که باید پیش از انتخاب گوشی موردنظر خود انجام دهید. برای همین امروز قصد داریم به مقایسه و بررسی پردازنده‌های یکی از پرفروش‌ترین سری‌های سامسونگ یعنی Galaxy Ax5 بپردازیم. این سری شامل گوشی‌هایی نظیر A15, A25, A35, A55 می‌شود. پس اگر قصد خرید هر یک از این گوشی‌ها را دارید، بهتر است ابتدا با پردازنده‌ آنها آشنا شوید.

Helio G99

پردازنده‌های سری Helio از شرکت مدیاتک به‌عنوان یکی از پرکاربردترین و قدرتمندترین پردازنده‌های موجود، در گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شوند. یکی از گوشی‌های مشهوری که از این پردازنده بهره‌ می‌برد، A15 است. Helio G99 از اعضای جدید و نسبتاً قدرتمند این خانواده می‌باشد و با عملکرد مناسب خود، کارایی خوبی را در بازی‌های مختلف ارائه می‌دهد. این پردازنده اگر در کنار مقدار ظرفیت رم مناسبی مانند 8 گیگابایت قرار گیرد، می‌تواند در بازی‌های سنگین‌تر نیز عملکرد خوبی داشته باشد.

Helio G99 شامل هشت هسته است. این هسته شامل یک گروه دو عددی از Cortex A76 با فرکانس 2.2 گیگاهرتزی و یک گروه شش عددی از Cortex A55 با فرکانس 2 گیگاهرتزی می‌باشد. این پردازنده از معماری ۶۴ بیتی ARMv8-A بهره می‌برد که باعث افزایش سرعت و کارایی عملیات‌ها می‌شود. همچنین با استفاده از فرآیند تولید ۶ نانومتری، بهینه‌سازی شده است. استفاده از فناوری جدید در ساخت این پردازنده باعث شده تا مصرف انرژی را به حداقل برساند و در عین حال کارایی را افزایش دهد.

Dimensity 6100+

Dimensity 6100+ یکی دیگر از پردازنده‌های گوشی A15 است که برای نسخه 5G این گوشی مورداستفاده قرار گرفته است. به دلیل اینکه Helio G99 از 5G پشتیبانی نمی‌کند، سامسونگ برای نسخه A15 5G خود از Dimensity 6100+ بهره گرفته است. Dimensity 6100+ از شبکه‌های ارتباطی مدرن مانند 5G و Wi-Fi 6E پشتیبانی می‌کند که ارتباط بهتر و سریع‌تری را با دنیای بیرون فراهم می‌کند.

Dimensity 6100+ نیز دارای هشت هسته می‌باشد و این هسته‌ها شامل 2 عدد هسته Cortex A76 و 6 عدد هسته Cortex A55 می‌شوند. ساختار هسته‌‌های این پردازنده، کاملاً مانند Helio G99 می‌باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های برتر این پردازنده، فناوری HyperEngine 5.0 آن است. این فناوری باعث تقویت قدرت پردازش در بازی‌های سنگین و گرافیکی می‌شود. گوشی A15 5G تا 8 گیگابایت ظرفیت رم دارد، اما این پردازنده قادر است تا از 16 گیگابایت رم نیز پشتیبانی کند.

Exynos 1280

پردازنده Exynos 1280 نقطه شروع ارائه پردازنده‌های نسل جدید و قدرتمند سامسونگ است. A25 از گوشی‌های قدرتمندی است که از این پردازنده بهره می‌برد. پردازنده Exynos 1280، به‌عنوان یکی از برترین پردازنده‌های گوشی‌های سامسونگ به شمار می‌رود. این پردازنده با استفاده از فرایند تولید 5 نانومتری بهینه‌سازی شده است که مصرف انرژی را به حداقل می‌رساند و از سوی دیگر باعث افزایش کارایی نسبت به پردازنده‌های نسل قبل‌تر می‌شود.

Exynos 1280 نیز دارای دو هسته Cortex A78 و 6 هسته Cortex A55 می‌باشد. با ترکیبی از هسته‌های قوی و GPU پیشرفته، برای کاربران توانایی اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین را باکیفیت بالا و بدون لگ فراهم می‌کند. کارایی بالا، پشتیبانی از فناوری‌های ارتباطی مدرن و بهینه‌سازی مصرف انرژی، Exynos 1280 را به یک گزینه مناسب و قدرتمند برای کاربران سامسونگ تبدیل کرده است.

Exynos 1380

Exynos 1380 جزء مدرن‌ترین و قدرتمند‌ترین پردازنده‌های سامسونگ می‌باشد که در سال 2024 وارد بازار شده است. Exynos 1380 نسخه قدرتمند‌تر نسل‌های قبلی خود می‌باشد و گوشی‌هایی نظیر A35 از آن بهره می‌گیرند. این پردازنده دارای 4 هسته Cortex A78 و 4 هسته Cortex A55 است که این نشان‌دهنده اختلاف و قدرت بهتر پردازش A35 نسبت به A25 است.

این پردازنده نیز همانند نسل‌های قبل‌تر خود از تکنولوژی 5 نانومتری استفاده می‌کند که باعث کاهش مصرف و افزایش کارایی در آن می‌شود. این شباهت تنها به این مورد خلاصه نمی‌شود زیرا سامسونگ در این تراشه هیچ تغییر گرافیکی اعمال نکرده است و  Exynos 1380 از همان پردازنده گرافیکی نسل قبل استفاده می‌کند. اما یکی از ویژگی‌های برتری که در Exynos 1380 وجود دارد، پردازش سیگنال تصویری سه‌گانه آن است که باعث تنظیم رنگ، تنظیم کنتراست و در نهایت وضوح بهتر تصویر می‌شود.

Exynos 1480

سامسونگ برای عرضه گوشی‌های نسل جدید خود مانند A55، از پردازنده بسیار قدرتمندی به نام Exynos 1480 استفاده کرده است. این پردازنده باقدرت بالای خود توانسته است که این گوشی را تبدیل به یکی از پرچم‌داران سری گلکسی A کند. از مهم‌ترین تفاوت‌های این پردازنده نسبت به نسل‌های قبل خود، برخورداری از تکنولوژی 4 نانومتری در فرآیند ساخت آن و استفاده از Xclipse 530 برای افزایش کیفیت پردازش گرافیک‌ بازی‌های مختلف است.

فرایند تولید 4 نانومتری، به Exynos 1480 امکان می‌دهد تا عملکرد، کارایی و بهره‌وری خود را به حداکثر برساند. همچنین پردازنده گرافیکی Xclipse 530، بسیار قدرتمند‌تر از پردازنده‌هایی مانند Mali می‌باشد و سنگین‌ترین بازی‌ها و برنامه‌ها را به راحتی و بدون لگ اجرا می‌کند. اما  Exynos 1480 نیز مانند دیگر پردازنده‌های نسل جدید سامسونگ دارای 8 هسته، شامل 4 هسته 2.75 گیگاهرتزی Cortex-A78 و 4 هسته 2.0 گیگاهرتزی Cortex-A55 است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *