بلاگ

در چه شرایطی باید به فکر کابل شارژ جدید باشیم؟

در چه شرایطی باید به فکر کابل شارژ جدید باشیم؟، کابل شارژ نیز همانند سایر تجهیزات و کالاهای مصرفی نیاز به تعویض و جایگزینی دارد. علاوه بر گوشی‌های هوشمند، سایر گجت‌ها و دستگاه‌های هوشمند نیز نیاز به شارژ و کابل شارژ دارند. در نتیجه از کابل شارژ استفاده زیادی می‌شود که همین امر می‌تواند باعث فرسوده شدن، قطع شدن یا آسیب دیدن آن شود. در صورتیکه کابل شارژ فرسوده یا مستهلک شود، می‌تواند به تجهیزات و کالاهای الکترونیکی شما آسیب وارد کند یا با سرعت کمتری آنها را شارژ کند.

اما سوال مهمی که در مورد کابل شارژ مطرح می‌شود، این است که چه زمانی باید کابل شارژ گوشی خود را کنار بگذاریم؟ مستهلک شدن یا فرسوده شدن کابل شارژ چه نشانه‌ها و علائمی دارد؟ ما در این مطلب قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

کابل شارژ فرسوده

اولین موضوعی که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم، فرسوده شدن کابل شارژ است. همانطور که می‌دانید کابل شارژ نیز همانند سایر لوازم جانبی طول عمر مشخصی دارد و تا یک مدت زمانی می‌تواند کارایی و عملکرد خوبی داشته باشد. به طور معمول اگر از کابل شارژ اصولی استفاده کنید، در حدود یک تا دو سال می‌توانید بدون مشکل از آن استفاده کنید، اما اگر در هنگام استفاده از کابل، سیم‌های داخل آن را مشاهده کردید، بهتر است از آن کابل شارژ دیگر استفاده نکنید و هرچه سریعتر آن را کنار گذاشته و کابل شارژ دیگری تهیه نمایید، زیرا ممکن است حین شارژ کردن گوشی به آن صدمه وارد کند یا موجب برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی شود.

اما اگر کابل شارژ شما از لحاظ ظاهری، هیچ مشکلی ندارد اما گوشی شما را نسبت به قبل با سرعت کمتری شارژ می‌کند یا اصلا شارژ نمی‌کند، بهتر است در مرحله اول این کابل را با یک شارژر دیگر نیز امتحان کنید، زیرا ممکن است مشکل از شارژر شما باشد و کابل ایرادی نداشته باشد.

برخلاف شارژر و دیگر لوازم جانبی مرتبط با گوشی همراه، کابل‌های شارژ قیمت چندان بالایی ندارند، به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورت مواجه شدن با مشکلاتی از قبیل پارگی کابل یا بیرون‌زدگی سیم‌های داخلی آن، اقدام به خرید یک کابل شارژ جدید کنید. اما برای خرید کابل شارژ جدید، بهتر است به مواد استفاده شده در ساخت آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. هرچه جنس بکار رفته در ساخت کابل شارژ مرغوب‌تر و بهتر باشد، طول عمر و کارایی آن نیز بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال شما می‌توانید از کابل‌های شارژ با روکش پارچه‌ای استفاده کنید که دوام بیشتری نسبت به کابل‌های متداول در بازار دارند.

همچنین می‌توانید جهت خرید کابل شارژ از محصولات موجود در فروشگاه هامابای نیز دیدن فرمایید.

شما می‌توانید با رعایت یک سری نکات در زمینه نگهداری درست کابل شارژ، عمر مفید آنها را افزایش دهید. به عنوان مثال در هنگام جمع کردن کابل شارژ، باید مراقب تا خوردن و به عبارتی شکستن کابل باشید، زیرا در صورت تا خوردن کابل ممکن است سیم‌های داخلی آن قطع یا دچار اتصالی شود. همچنین در هنگام استفاده از آنها، سعی کنید مانع از کشیده شدن کابل شارژ شوید که این موضوع نیز بر طول عمر کابل شارژ نقش مهمی دارد.

بد نیست به این موضوع نیز اشاره کنیم که اگرچه کابل شارژ گوشی هوشمند قیمت چندانی ندارد، اما کابل شارژ محصولات گران‌قیمت‌تر مانند لپ‌تاپ و… قیمت بالایی دارند. در نتیجه بهتر است در صورت خرابی و آسیب‌دیدگی این کابل‌ها، ابتدا آنها را به تعمیرکار نشان دهید و تا جایی که امکان دارد آنها را تعمیر کنید.

کاهش سرعت شارژ

یکی دیگر از نشانه‌هایی که شما باید به آن توجه کنید، کاهش سرعت شارژ است. امروزه گوشی‌هایی که به بازار عرضه می‌شوند توان بالایی دارند و شما می‌توانید در مدت زمان کوتاهی آنها را به طور کامل شارژ کنید. اما اگر کابل شارژ شما فرسوده باشد نمی‌تواند این قابلیت را به شما ارائه دهد و سرعت شارژ شما کاهش خواهد یافت. عکس این موضوع نیز ممکن است اتفاق بیوفتد، یعنی ممکن است با یک کابل شارژ فرسوده گوشی خود را شارژ کنید و مشاهده کنید که در مدت زمان کوتاه‌تری گوشی شارژ شده است اما گوشی بیش از حد داغ شده است. این موضوع نیز می‌تواند به سلامت گوشی شما صدمه بزند و باید کابل شارژ تعویض گردد.

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، حرارت زیاد برای گوشی همانند سم است. در نتیجه اگر شما کابل شارژ فرسوده‌ای دارید اما قصد تعویض آن را ندارید، باید به یک سری از نکات توجه کنید. به عنوان مثال هر زمان که مشاهده کردید کابل شارژ شما یا بدنه گوشی بسیار داغ شده است، سریعاً گوشی را از کابل شارژ جدا کنید و اجازه دهید گوشی خنک شود. همچنین زمانی که گوشی شما بطور کامل شارژ شد، کابل را از گوشی جدا کنید تا صدمه‌ای به گوشی وارد نشود.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید متوجه شوید کابل شارژ شما دارای ایراد است، داغ شدن کابل شارژ است. زمانی که گوشی را به کابل شارژ وصل می‌کنید پس از گذشت چند دقیقه، کابل را لمس کنید. اگر دمای کابل شارژ شما بطور غیر معقول افزایش یافته و به عبارتی داغ شده باشد، این نشان از خرابی کابل شارژ شماست و این کابل نمی‌تواند شارژ را به خوبی به گوشی شما منتقل کند.

در پایان این بخش بد نیست به این موضوع نیز اشاره کنیم که اگر گوشی شما از قابلیت Fast charge (شارژ سریع) پشتیبانی می‌کند در هنگام خرید کابل شارژ باید به این موضوع توجه کنید، زیرا ممکن است کابل شارژ مد نظر شما از این قابلیت پشتیبانی نکند یا در صورت پشتیبانی نتواند توان مصرفی مورد نیاز شما را تأمین کند.

بروز مشکل برای پورت

مورد آخری که می‌خواهیم به آن بپردازیم، ربطی به خرابی کابل شارژ ندارد! ممکن است برخلاف موارد بالا، مشکل از درگاه و پورت شارژ گوشی شما باشد. برای بررسی این موضوع، باید از یک کابل شارژ و شارژر مجزا استفاده کنید. اما اگر به این نتیجه رسیدید که مشکل از پورت شارژ گوشی همراه است، در قدم اول پیشنهاد می‌کنیم آن را به خوبی تمیز کنید. بهتر است برای این کار از یک خلال دندان استفاده کنید، البته مراقب باشید حین تمیز کردن پورت، آسیب دیگری به آن وارد نکنید و به آرامی فرآیند تمیز کردن را انجام دهید.

در نهایت اگر تمیز کردن پورت هم تأثیر چندانی در سرعت شارژ و شارژ شدن گوشی شما نداشت، باید گوشی خود را به یک تعمیرکار مجرب و حرفه‌ای نشان دهید تا پورت شارژ بطور کامل تعویض گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *